חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Search
Generic filters

info@paindoctor.co.il

053-995-6152

שלבקת חוגרת: סיכונים, תסמינים וטיפול

שלבקת חוגרת היא מחלה נפוצה מאד ואם זאת מורכבת ומאתגרת מבחינת טיפול ומבחינת החולים בה המתמודדים עם כאבים ושלפוחיות על הגוף כולל אפשרות לתסבוכות הקשורות למחלה.
במרכז לטיפול מתקדם בכאב של ד"ר אדהאן, אנו מתמחים בטיפול והתמודדות עם שלבקת חוגרת ועם הספקטרום הרחב של הכאבים הקשורים למחלה וסיבוכיה, כמו גם, עם מגוון רחב של מחלות כאב נוספות.
במאמר הזה, מציע לכם ד"ר אדהאן, מידע מקצועי וטיפים שיסייעו לכם בהתמודדות העצמית עם שלבקת חוגרת ויתנו לכם מבט על הטיפולים והאפשרויות הקיימות כיום ביחס למחלה.
הידע של ד"ר אדהאן מתבסס על שנים רבות של טיפולים במחלת השלבקת חוגרת ומחלות כאב אחרות. כאשר הגישה הטיפולית הייחודית שפיתח, המתבססת על בניית תהליך שיקום כוללני לגוף ולנפש מספקת חזרה ליכולות תפקוד מקסימליות.

מהי שלבקת חוגרת?

שלבקת חוגרת, בעלת השם הנוסף (פחות מוצלח) הרפס זוסטר, היא תוצאה של התפשטות מחודשת של וירוס הזוסטר אשר בין השאר גורם לאבעבועות רוח.
על כן, כל מי שחלה בעבר באבעבועות רוח נמצא בסיכון לחלות גם בשלבקת חוגרת. הוירוס אשר נותר רדום במערכת העצבים "מתעורר" מחדש וגורם להופעת המחלה. המחלה מתבטאת בכאב חזק ונורא באזור החוגר של הגוף, בפריחה ושלפוחיות מתפשטות לאורך העצבים בגוף.

שלבקת חוגרת ליד השפתיים של האישה

מהם תסמינים לשלבקת חוגרת?

התסמינים העיקריים הם פריחה אדומה הכוללת שלפוחיות מלאות נוזלים, לרוב הפריחה מופיעה כמה ימים לאחר התחלה של כאבים באזורים שונים בגוף אך במיוחד באזור המותניים.
תסמינים נוספים בולטים הם: רגישות למגע, רגישות לאור ועייפות.

איך מאבחנים שלבקת חוגרת?

הרפואה המודרנית מציעה מגוון טיפולים להתמודדות עם שלבקת חוגרת. אולם, חשוב לזכור כי דווקא אבחון מדויק ומהיר הוא המשמעותי לצורכי התחלה של טיפול מתאים. על כן, כאשר ישנו חשד לשלבקת חוגרת, יש לפנות בהקדם לרופא מומחה.
טיפולים מומלצים היכולים לסייע בהתמודדות עם הכאב הם: שילוב של תרופות להרגעת המערכת העצבית, פיזיותרפיה, אקופונקטורה, רפלקסולוגיה טיפולים קומפלמנטריים וטיפול נפשי.

יש מקרים של שלבקת חוגרת ללא פריחה?

צורה כזו של המחלה אכן קיימת אך היא אינה שכיחה. מצב שבו אין פריחה הופך את תהליך האבחון למורכב הרבה יותר, שכן יש לשלול הרבה יותר אפשרויות למקור וסיבה אחרת לתסמינים.

באילו שלבים שלבקת חוגרת מדבקת?

שלבקת חוגרת מדבקת עד לשלב ההתייבשות של השלפוחיות והיעלמותן. הווירוס עצמו מדבק, רק במקרים בהם החולה בא במגע עם אדם שלא חלה באבעבועות רוח או שחוסן כנגד אבעבועות רוח. לכן, חשוב להימנע ממגע ישיר עם אנשים במהלך החלמה מהמחלה.

התפשטות המחלה בגוף

הרפס זוסטר מתרחש באזור אחד או יותר של העור ומתפשט לאורך העצבים שאליהם הוא מחובר. פצעים מתפשטים לאורך מסלול העצב ונראים בצורת של פריחה או גושים אדמדמים. לאחר מספר ימים, הפריחה מופיעה כמעין "רצועה" או "חגורה" של נקודות אדומות, לרוב רק בצד אחד של הגוף, ומכאן מגיע גם שם המחלה. פריחה יכולה להופיע סביב המותניים, בצד אחד של הפנים, בגב או בבטן והיא גורמת לכאבים רבים, אי נוחות וגרד.

איך להקל על כאבי שלבקת חוגרת?

חשוב להבין כי לא קיימת דרך לרפא את המחלה, אך ישנם טיפולים אשר מסייעים בניהול והקלה על התסמינים הנלווים לה.
תרופות אנטי ויראליות עשויות להקל על אי הנוחות ולהפחית את משך הופעת הסימפטומים, בייחוד אם נטילתן מתחילה 72 שעות לאחר הופעת הסימן הראשון למחלה.
טיפים להקלה על הכאב:

  • שמירה והקפדה על אזור הפריחה נקי ויבש כדי להפחית סיכוי לזיהומים נוספים.
  • לבישת בגדים נוחים ולא צמודים למתן תחושת אוורור של הגוף וצמצום חיכוך.
  • להימנע משימוש במשחות או פלסטרים המכילים אנטיביוטיקה, הדבר עלול לעכב את תהליך הריפוי.

האם מותר להתקלח כשחולים בשלבקת חוגרת?

אין מניעה להתקלח כאשר ישנה פריחה של שלבקת חוגרת. הממצאים מראים כי השפעה של המקלחת מבחינת הקלה על כאבים משנתה בין חולים שונים. יש כאלו עבורם מקלחת מהווה הקלה משמעותית ואחרים שלא חווים הקלה כלל ואף עלייה בחוסר נוחות.

שלבקת חוגרת זמן החלמה: כמה זמן נמשכת המחלה?

הפריחה והכאבים המופיעים לאורכה ובשיאה של המחלה יכולים להימשך עד ל- 30 יום, לרוב מדובר על תקופה של 10 ימים לשיא המחלה.

ישנו חיסון לשלבקת חוגרת?

בשנת 2023 הוכנס למערכת הבריאות בישראל חיסון הנקרא "שינגריקס" הניתן בחלוקה לשתי מנות ולמעשה נוצר מנגיף מומת. החיסון נחשב כחיסון מונע ויחסית יעיל ביחס לחיסון הישן (זוסטווקס), החיסון תקף לכ- 5 שנים.
החיסון יעיל ומגן במידה גבוהה אך לא מלאה מהידבקות במחלה. אם זאת, במקרה של הידבקות רמת המחלה המפתחת לרוב, חלשה יותר. החיסון ניתן בעיקר לאנשים מעל גיל 50.

שלבקת חוגרת טיפול: אפשרויות טיפול קונבנציונליות

  • טיפול באמצעות נוירלגיה פוסט הרפטית – זוהי שיטה ייחודית של זריקות בוטוקס להקלה על הכאב. השיטה עושה שימוש בננו טכנולוגיה המאפשרת גישה ישירה לתאי עצב פגועים ובכך מקווה להקל על הכאב. 87% מהמטופלים בשיטה זו, חווים הקלה של לפחות מחצית מהיקף ועוצמת הכאב.
    השיטה בעלת אישור ה- FDA ומומלצת לכאב עצבי ע"י ארגונים קנדיים, אירופאים ואמריקאים לטיפול בכאב. השיטה עומדת גם בטיפול בתופעת כאבי הפנטום.
    ד"ר אדהאן הוא הרופא הישראלי בעל הניסיון הרב ביותר בשיטה זו ואף פיתח עבורה טכניקה ייחודית.
  • תנוחות נכונות – השתדלו להתיישב או לשכב בתנוחת מנוחת נכונה אשר תוריד את הלחץ באזור הכואב ותאפשר נוחות עד כמה שניתן. התייעצו עם הרופא לסיוע במציאת התנוחות המתאימות לכם ביותר.
  • תרגילים – פיזיותרפיה תנועה ותרגול פיזי נכונים עשויים להקל על הכאב ולהעניק תחושת חיוניות למטופל, ניתן לבנות תוכנית אימון פיזיותרפי בהתייעצות עם רופא מומחה או פיזיותרפיסט ולתרגל באופן עצמי בבית.
  • התמודדות נפשית – קבלת תמיכה נפשית מסייעת מאוד בהתמודדות עם המחלה שכן התודעה והנפש משחקים תפקיד משמעותי מאוד בהתמודדות עם הכאב, התייעצו עם מומחים מתאימים לקבלת העזרה והתמיכה הנפשית שתוכל לסייע לכם.
  • תרופות אנטי ויראליות עבור השלפוחיות – (משפיעות כאשר מקבלים אותם בתחילת המחלה) אך הן אינן מסייעות לעניין הכאב.

תזונה יכולה לסייע בטיפול בשלבקת חוגרת?

אכילה ותזונה מאוזנת ונכונה, תורמת למערכת החיסון ומשפרת תהליכי ריפוי של הגוף ובמקרים מסוימים אף יכולה להאיץ ולשפר את ההחלמה.

האם יש תרופות סבתא יעילות לטיפול בשלבקת חוגרת?

אין תרופת סבתא מוכרת וברורה במיוחד. לרוב מדובר על שימוש בחומרי מריחה מכל מיני צמחים וחומרים טבעיים (בעיקר סוגי שמנים) אשר תורמים למערכת החיסון, להקלה ואף להפחתה של שלב ההתפרצות. השמנים הנפוצים הם: שמן קוקוס אורגני, שמן שום, לצד רקיחות של עלי תה או עלי אלוורה טבעיים.

יש גיל מסויים שיש סיכון גבוה יותר לחלות בשלבקת חוגרת?

לרוב מופיעה באנשים מעל גיל 50, אך גם יכולה להתפרץ בכל גיל בדרגות חומרה שונות.
לצערנו, לא תמיד ניתן לזהות את הגורם אשר אחראי להתפרצות מחודשת של הנגיף בגוף, אך ההתפרצות מעידה על מערכת חיסונית מוחלשת.
חשוב לדעת כי, ישנם מספר גורמים היכולים להשפיע ולהאיץ את התפשטות המחלה, גורמים כמו: לחץ נפשי, חוסר שינה, תזונה לא מאוזנת וחוסר בפעילות גופנית.

שלבקת חוגרת בהריון: סיכונים מיוחדים לטיפול

הסיכון של נשים בהריון לחלות במחלה עולה מכיוון שמערכת החיסון שלהם חלשה שלה יותר בתקופת ההריון.למרות זאת, מספר ההדבקות בשלבקת חוגרת במהלך ההריון הוא נמוך מאד (שכן מרבית הנשים היולדות יחיסת צעירות לגיל הופעת המחלה)ובכל מקרה אין ממצאים שיש סיכון לעובר. אם זאת, חובה על אישה בהריון שנדבקה להיות במעקב אצל רופא הלידה שלה.

שלבקת חוגרת אצל ילדים: טיפול מיוחד לילדים קטנים

שלבקת חוגרת היא מחלה של מבוגרים לרוב מעל גיל 50 ולכן היא יחסית נדירה בקרב ילדים. ילדים שחולים במחלה לרוב מתאפיינים בכך שחלו באבעבועות רוח בשנתיים הראשונות לחייהם, שלב שבו מדובר במחלה קלה ואז הסיכוי לחלות בעתיד עולה. החיסון כנגד אבעבועות אותו מקבלים ילדים, מקטין את הסיכוי להידבקות במחלה.

שלבקת חוגרת סיבוכים: הבנת הסיכונים הכרוכים במחלה

אחד הסיכונים שלעיתים נשכח על ידי החולה הוא סכנת הדבקה מצידו לאחרים הקרובים אליו. לכן יש לנקוט במספר פעולות למניעת הדבקה. מומלץ לכסות את השלפוחיות כדי למנוע הדבקה של אנשים אחרים, לשם כך יש להשתמש בתחבושות ללא דבק. כדי להתמודד עם הגרד, ניתן להשתמש בתרחיץ קלמין, שיכול להעניק תחושה מרגיעה לעור.

שלבקת חוגרת חוזרת: האם המחלה יכולה לחזור?

נדיר מאוד שהמחלה חוזרת (כחמש אחוזים מכלל החולים). אם זאת לאנשים הסובלים ממערכת חיסון חלשה או דיכוי חיסוני יש אפשרות אף לכמה הידבקויות.
שלבקת חוגרת בעין
במקרים מסוימים תסמיני המחלה של הכאבים והפריחה מופיעים ליד העין מדובר בהתפתחות מסוכנת של המחלה ויש לפנות מיידית לרופא. זיהום שלבקת חוגרת (פריחה) באזור העין יכול להוביל לפגיעה בלתי הפיכה בעין.
השפעות נוספות:

שלבקת חוגרת בעין: סיבוך חמור הדורש טיפול רפואי מיידי

במצב שבו הפריחה נעלמת אך הכאבים נמשכים, מדובר בסיבוך יחסית נפוץ של המחלה הנקרא: נוירלגיה פוסט הרפטית.
לסיבוך זה השפעה במיוחד בגיל מבוגר והוא יכול להוביל לפגיעה משמעותית על איכות החיים והתפקוד היומיומי של האדם.

שלבקת חוגרת: סיכונים, תסמינים וטיפול

שלבקת חוגרת בגב: כאב עז באזור הגב כתוצאה מהמחלה

אחת התופעות האפשרויות (אך אינן מחויבות במציאות) המתלוות לשלבקת החוגרת היא הופעת כאבי גב בדגש על הגב התחתון. הדלקת בגוף, כתוצאה מהמחלה משפיעה על נתיבים עצביים ועל שרירים במיוחד באזור שבן מופיעה הפריחה החלק התחתון של הגב. כאבי הגב הללו צפויים להיעלם בפרק זמן קצר לאחר סיומה של המחלה.
שלבקת חוגרת לחץ נפשי: השפעת המתח על התפתחות המחלה
הפחתת לחץ ושמירה על רוח חיובית גם במצבים קשים יכולה להשפיע מאוד על הגוף וכאבים פיזיים. מדיטציה, רוגע ושלווה הם דברים שניתן לעבוד עליהם ולשלב בחייכם, ובכך להשפיע על התודעה וממנה על שאר הגוף.

שלבקת חוגרת בגב

אנו במרכז לטיפול מתקדם בכאב ברשותו של ד"ר אדהאן, מאמינים בגישה משולבת של טיפולים, שבה הטיפול הרפואי מתמקד בהקלה על הסימפטומים הפיזיים, והטיפול המשלים מתמקד בחיזוק הרוח החיובית והתמודדות עצמית.

 

 

גישות טיפול חדשניות

ופורצות דרך!

מוזמנים לפנות אלינו עבור ייעוץ, שאלה וקביעת תור במרכז לטיפול מתקדם בכאב

PROFESSIONAL PORTRAIT PHOTOS + FAMILY PICS 201661

ד"ר אדהאן

מייסד השירות לשיקום כאב הגדול בישראל,
מומחה בעל שם עולמי בטיפול במצבי כאב מורכבים,
מזמין אותך להפסיק לסבול, ולהתחיל לחיות!

אנחנו כאן להקשיב לך ולפתור את בעית הכאב שלך בשיטות המתקדמות המותאמות במיוחד להיסטוריה הרפואית שלך

אודות ד"ר חיים משה אדהאן

אודות השיקום מכאב

פילוסופית המרכז לטיפול מתקדם בכאב

אודות צווות המרכז

קראו אודות ד"ר חיים משה אדהאן מומחה בשיקום מכאב

“עלינו להיות צנועים יותר. לא בכל המקרים אפשר לסלק את הכאב במאת האחוזים. אני מספק כלים להתמודדות עם המצב, ולמרות הכאב אפשר להעלות את רמת התפקוד היומיומי בכדי לשמור על איכות חיים נאותה”.
“אחרי שהמטופלים ניסו כבר הכל וכלום לא עזר להם הם מגיעים אלי. אני התחנה האחרונה”, אומר ד”ר אדהאן.

Scroll to Top
popup img

לחיילים שנפצעו במלחמת חרבות ברזל
הביקור הראשון חינם
השאירו פרטים
* חברי קופת החולים כללית מושלם משלמים 150 שח בלבד השתתפות

הסדרי חנייה וחניונים במרכז העיר

עיריית מודיעין מכבים רעות מזמינה אתכם תושבים ומבקרים לבלות

דילוג לתוכן