חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Search
Generic filters

info@paindoctor.co.il

053-995-6152

פיברומיאלגיה התסמנים, האבחון והטיפול

מהי פיברומיאלגיה?

ע"פ האגודה האמריקאית לראומולוגיה, פיברומיאלגיה היא אינה בדיוק מחלה, אלא יותר סוג של מצב כרוני אשר גורם לכאב מתמשך (לעיתים בכל הגוף), תשישות ובעיות קוגניטיביות מסוימות. בעברית המחלה נקראת "דאבת השרירים".

מה הם הגורמים לפיברומיאלגיה?

הסיבות המדויקות הגורמות למחלה ולכאב שהיא יוצרת אינן לגמרי ברורות למדע. במידה מסוימת ניתן לומר שהסיבה היא שמערכת העצבים של הגוף המתריעה על כאב נתקעת על "מצב חירום".
ניתן להדגים זאת, כאילו שמערכת העצבים היא סוג של גלאי אש שהתקלקל ושולח אות שישנה בעיה למערכת הבקרה שהיא המוח. המוח מצידו מייצר תחושה של כאב שהיא התרעה שיש לטפל במשהו. הבעייה היא שהגלאי הזה תקוע ושולח כל הזמן אותות התרעה וכך יש כאב מתמיד או התקפי כאב.

פיברומיאלגיה תסמינים ראשונים – מה הם התסמינים לפיברומיאלגיה?

  • כאב – זהו התסמין המרכזי שבמרבית המקרים מתחיל באופן קל ולאט לאט מחמיר ועל כן המחלה קשה להבחנה בהתחלה. הכאב מתפשט אט אט בכל הגוף, בעיקר בגב, בשרירים ובמפרקים והוא יכול להיות חד, עמוק, שורף או דמוי עקצוץ.
  • עייפות כרונית – עייפות קשה, תשישות מתמשכת, גם לאחר שינה מספקת.
  • הפרעות שינה – קשיי הירדמות, יקיצות מרובות במהלך הלילה ושינה לא מרעננת.
  • קשיי ריכוז וקשיי זיכרון – "ערפל מוחי" וירידה בתפקודים קוגניטיביים.
  • רגישות מוגברת – רגישות מוגברת למגע, אור, רעש וריחות.

בעקבות הכאב הרב ישנן השפעות רבות על האדם הסובל ביניהן: ירידה תפקודית, פגיעה מנטלית (רמות של דיכאון וחרדה), פגיעה חברתית ולאט לאט התחזקות של תחושת בדידות.

אשה סובלת מפיברומיאלגיה ודאבת
טיפול יעיל בפיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה קשה: התמודדות עם תסמינים חמורים

לצערנו, הכאב הגופני הוא התסמין החמור והקשה ביותר והוא אינו מגיב לטיפול באמצעות תרופות שלעיתים קרובות, אף מחמירות את המצב עקב התפתחות תופעות לוואי וחוסר יעילות שמגדילים את הייאוש והתסכול של האדם הסובל.

פיברומיאלגיה נקודות כאב : מיפוי הכאב

כיום מקובל לזהות 18 "נקודות כאב" אופייניות לתסמונת, כאשר לחיצה על לפחות 11 מהן גורמת לחולה כאב. נקודות הכאב הבולטות הן: שני צידי הצוואר, שתי הברכיים,בשני המרפקים מקדימה, אזור שרירי הטרפז אשר בשכמות, חלק העליון של הישבן ועוד.

מי היא האוכלוסייה החשופה למחלה?

המחלה תוקפת לרוב נשים בגיל המעבר, אך בפירוש יכולה לפרוץ גם בגילאים אחרים ובקרב גברים וילדים.

אבחון המחלה

פיברומיאלגיה אבחון עצמי: האם זה אפשרי?

אבחון עצמי של פיברומיאלגיה אינו מומלץ.
הסיבה לכך היא, שתסמיני הפיברומיאלגיה דומים לתסמינים של מחלות רבות אחרות ויש קושי לבצע אבחנה מבדלת שלא באמצעות איש מקצועי רפואי.
לצד זאת, ישנם מספר שאלונים וסקרים שיכולים לעזור לכם להעריך את הסיכון שלכם לפיברומיאלגיה.

שאלון פיברומיאלגיה אבחון עצמי

ניתן למצוא כמה שאלונים המכילים סט של שאלות שיכול לתת כיוון של בדיקה עצמי לזהות פיברומיאלגיה.

  • שאלון ACR: שאלון זה פותח על ידי הקולג' האמריקאי לראומטולוגיה והוא כולל שאלות על כאב, עייפות, הפרעות שינה ותסמינים נוספים.
  • שאלון FMS-20: שאלון זה כולל 20 שאלות על כאב, עייפות, קשיי ריכוז ותסמינים נוספים.
  • מחשבון סיכון לפיברומיאלגיה: מחשבון זה פותח על ידי חוקרים מאוניברסיטת מנצ'סטר והוא יכול לעזור לכם להעריך את הסיכון שלכם לפיברומיאלגיה על סמך גיל, מין ותסמינים נוספים.

אז איך מאבחנים פיברומיאלגיה?

האבחון המדויק ביותר נעשה על ידי רופא מומחה בתחום וכולל בדיקה גופנית ואיסוף מידע.

טיפול פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה תרופה: סקירה של אפשרויות טיפול תרופתי

ישנה הסכמה גורפת בקרב אגודות אמריקאיות, קנדיות וישראליות לראומוטולגיה, כי הטיפול בפיברומיאלגיה אינו צריך לכלול שימוש במשככי כאבים ותרופות מרשם, בוודאי לא מהסוג הנרקוטי (הכוללים אלמנטים ממכרים ותופעות לוואי).
במרכז לטיפול בכאב ברשות ד"ר אדהאן טרם פגשנו סובל מהמחלה שהחלים בעזרת תרופות בלבד.

סימבלטה לטיפול בפיברומיאלגיה

  • מחקרים רבים תומכים בשימוש בסימבלטה לטיפול בתסמיני פיברומיאלגיה. מחקרים אלו מצאו שסימבלטה יעילה בהפחתת כאב, נוקשות, עייפות, דיכאון וחרדה אצל אנשים עם פיברומיאלגיה.
  • סימבלטה פועלת על ידי הגברת רמות הסרוטונין והנוראפינפרין במוח. נוירוטרנסמיטרים אלו ממלאים תפקיד חשוב בוויסות מצב הרוח, הכאב והשינה.
  • חשוב לציין שסימבלטה אינה תרופה שמתאימה לכולם. חלק מהאנשים עם פיברומיאלגיה עשויים לא לחוות הקלה משמעותית בתסמינים שלהם עם נטילת סימבלטה.
  • יתכן שיידרש זמן עד שתתחיל לחוות הקלה בתסמינים שלך. בדרך כלל לוקח 4-6 שבועות עד שסימבלטה מתחילה לפעול במלוא עוצמתה.

לידוקאין לטיפול בפיברומיאלגיה

השימוש בלידוקאין לטיפול בפיברומיאלגיה עדיין נתון במחקר, ויש צורך במחקר נוסף כדי לקבוע את יעילותו ובטיחותו. עם זאת, ישנן עדויות מסוימות לכך שלידוקאין עשוי להועיל לאנשים הסובלים מפיברומיאלגיה. מחקר קטן אחד מצא כי עירוי לידוקאין תוך ורידי היה יעיל בהפחתת כאב, נוקשות ושיפור איכות השינה אצל אנשים עם פיברומיאלגיה. מחקר אחר מצא כי שימוש בקרם לידוקאין מקומי היה יעיל בהפחתת כאב אצל אנשים עם פיברומיאלגיה.

חשוב לדון עם הרופא בסיכונים וביתרונות הפוטנציאליים של התרופות לפני נטילתם. הרופא שלכם יוכל לעזור לך להחליט איזה תרופה מתאימה לכם ויוכל לעקוב אחר תופעות הלוואי שאתם עלולים לחוות.

חשוב לציין שהמידע הזה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי מקצועי. תמיד מומלץ להתייעץ עם רופא מוסמך לפני נטילת תרופות כלשהן.

פיברומיאלגיה טיפול טבעי: גישות הוליסטיות להקלה על תסמינים

ארגונים מקצועיים רפואיים בינלאומיים ממליצים על גישה המשלבת טיפולים גוף ונפש מגוונים מתחום הרפואה, אשר הוכחו כיעילים יותר ממשככי כאבים ותרופות במרשם, וללא תופעות לוואי.
הטיפול במחלה דומה יותר למסע שבמהלכו בונים כוחות וכלים להתמודדות ותרופות אם בכלל, הן חלק קטן מאד מהמסע הזה.

אנו במרכז לטיפול מתקדם בכאב מציעים מספר שיטות וטיפולים ביניהם:

  • תוכניות תנועה ופעילות גופנית – יש נטייה להימנע מפעילות כאשר כואב, אך דווקא בפיברומיאלגיה תנועה והפעלת הגוף הכרחית להחלמה ואף מניעה מהכאב להתדרדר. לא מדובר בהכרח בטיפוס הרים, אלא פעילות קלה יחסית אשר מתאימה למטופל, מהליכה, מתיחות ועוד. אצל כ- 50 אחוז מהמטופלים נראה שיפור בכאב עקב פעילות.
  • טיפול מודעות וביטוי רגשי (EAET (Emotional Awareness and Expression: פיברומיאלגיה אינה הפרעה נפשית, אך טיפול נפשי יכול לסייע פעמים רבות בהתמודדות עם המצב. לעיתים אף ביעילות רבה יותר ועם פחות תופעות לוואי מאשר תרופות במרשם ומשככי כאבים.
    גישת ה- EAET עוזרת למטופלים להביע רגשות וחוויות ולעבד אותם בצורה שתסייע להם. הטיפול מבוסס על היסוד שהגוף והנפש גרים באותה הכתובת… לעיתים הגוף מבטא מה שהתודעה מדחיקה.
  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): שיטת טיפול הנותנת למטופלים כלים פסיכולוגיים בהתמודדות עם הכאב. זהו טיפול העובד על שינויים תפיסתיים והפיכת חווית שליליות לחיוביות ועל הרגעת מערכת העצבים. הטיפול כולל פעילויות שונות מעולמות המיינדפולנס, מדיטציה, יוגה וכדומה ועוד. לרוב, טיפולים אלה נעשים בצורה הטובה ביותר במסגרת 1 על 1 ולא בטיפול קבוצתי
  • Myofascial Release Therapy: טכניקה שפותחה ע"י פיזיותרפיסט, הכוללת הפעלת לחץ מסוים ועיסוי על נקודות המשפיעות על רקמות המחוברת למערכת העצבים המרכזית. ישנם מדריכים מוסמכים, היודעים למצוא את הנקודות הנכונות להפחתת לחץ וממנו הפחתת הכאב.

פיברומיאלגיה וקנאביס

על פי נוהל 106 של משרד הבריאות הישראלי, לא ניתן לקבל מרשם לקנאביס רפואי עבור פיברומיאלגיה. לצד זאת, הניסיון של ד"ר אדהאן והמרכז לטיפול בכאב, הוביל אותנו להימנע מלהמליץ על שימוש בקנאביס רפואי עבור פיברומיאלגיה, אלא אם, ישנו מצב נוסף המשפיע על המטופל כגון כגון מחלות קשות (מתועדות אובייקטיבית) של מערכת עצבים או ניתוח בעמוד שדרה בעבר או דלקת פרקים חמורות.
אמנם, יש מטופלים שמדווחים, באופן לא רשמי, על שימוש בקנאביס להקלה חלקית על כאבים, אך השימוש בקנאביס יכול גם להיות חרב פיפיות ולעיתים לגרום להגברת דיכאון, ופגיעה בתפקוד כללי.

טיפול פיברומיאלגיה – שורה תחתונה

שורה התחתונה של הטיפול בפיברומיאלגיה היא, כי אין טיפול אחד, אלא הטיפול צריך להיות מותאם אישית למטופל. אמנם יש מגוון אפשרויות טיפול, אך יש להתאים את הטיפול המתאים לכל מטופל בהתאם לאבחון המדויק שנעשה.
אז למרות שלא תמיד אפשר להעלים לגמרי את הכאב, ניתן למצוא דרכים להקל על הסבל. זהו מסע מעט ארוך ולא פשוט, אך ביחד עם הרופאים והטיפולים המתאימים אפשר להתוות דרך אל האור, לחזור לחיים ולהשאיר את הפיברומיאלגיה מאחורה.

פיברומיאלגיה – תשישות כרונית

תשישות כרונית יכולה להשפיע רבות על חולי פיברומיאלגיה. רבים מהחולים מתקשים להגיע לשלב של שינה עמוקה המשמעותי מאד למנוחה של הגוף מכיוון שמערכת העצבים נמצאת תמיד בכוננות, ובכך נמנעת יכולת להשיב אנרגיה וכוחות.
התייעצות עם מומחה שינה וחזרה לבסיס עם הרגלי שינה נכונים, תוך כדי הימנעות משתיית קפה, שימוש במכשירים אלקטרוניים לפני השינה ושילוב טכניקות הרגעה שונות, יכולים בהחלט לעזור.

כאבי רגליים פיברומיאלגיה: גורמים, תסמינים וטיפולים

כאבי רגליים הם תסמין נפוץ ומרכזי בפיברומיאלגיה. הכאבים יכולים להיות חדים, עמוקים, שורפים או דמויי עקצוץ. הם יכולים להופיע בכל מקום ברגליים, כולל כפות הרגליים, השוקיים, הירכיים ואפילו באגן.
הכאבים נובעים כנראה משילוב של גורמים, ביניהם:

  • עיבוד מוגבר של כאב במערכת העצבים המרכזית: אנשים עם פיברומיאלגיה נוטים לחוות כאב בצורה עמוקה וחזקה יותר מאשר אנשים בריאים.
  • שינויים ברגישות של סיבי עצב: סיבי העצב ברגליים עשויים להיות רגישים יותר אצל אנשים עם פיברומיאלגיה, מה שגורם להם להגיב ביתר קלות לגירויים ולגרום לכאב.
  • דלקת: דלקת כרונית עשויה לשחק תפקיד בפיברומיאלגיה, וייתכן שהיא תורמת לכאבים ברגליים.
  • בעיות שינה: הפרעות שינה הן תסמין נוסף של פיברומיאלגיה, וייתכן שהן תורמות לכאבים ברגליים.

כך ניתן להקל על כאבי הרגליים שנגרמים מפיברומיאלגיה

  • פעילות גופנית: פעילות גופנית סדירה, גם אם היא קלה, יכולה לעזור לשפר את זרימת הדם, להפחית נוקשות ולשפר את מצב הרוח. מומלץ לבחור פעילויות שאתם נהנים מהן, כמו הליכה, שחייה או יוגה.
  • מתיחות: מתיחות קלות יכולות לעזור לשחרר שרירים תפוסים ולשפר את טווח התנועה. חשוב לבצע את המתיחות בעדינות וללא כאב.
  • עיסוי: עיסוי יכול לעזור להרפות שרירים תפוסים, לשפר את זרימת הדם ולהפחית כאב. ניתן לקבל עיסוי מקצועי או לבצע עיסוי עצמי בעזרת כדורי עיסוי או גלגלת עיסוי.
  • טיפול חם/קר: טיפול חם, כמו אמבטיה חמה או שימוש בכרית חימום, יכול לעזור להרפות שרירים ולשכך כאב. טיפול קר, כמו קומפרס קר או אמבטיה קרה, יכול לעזור להפחית נפיחות ודלקת.
  • תרופות: ישנן מספר תרופות שניתן לקחת כדי להקל על כאבי רגליים בפיברומיאלגיה, כגון משככי כאבים, תרופות להרפיית שרירים ותרופות נוגדות דלקת. חשוב להתייעץ עם רופא לפני נטילת תרופות כלשהן.
  • שינויים באורח החיים: שינויים באורח החיים, כגון שמירה על משקל תקין, שינה מספקת וניהול לחץ, יכולים גם לעזור להקל על תסמיני הפיברומיאלגיה, כולל כאבי רגליים.

פיברומיאלגיה התקפי חרדה

ישנו קשר הדוק של המחלה והשפעה שלה על מצב הרוח של החולה, במיוחד סביב תחושות של דיכאון וחרדה המתישים את הנפש ומשפיעים על רמת הפעילות המוחית שעלולה להוביל אף לעלייה ברמת הכאב. החרדה מתעוררת מתחושת חוסר האונים, מאופי התגובה החברתית למחלה ובעיקר מהפחד של תוצאות והשפעות הכאב.
לצד זאת, טיפול תרופתי בחרדה שייתכן וללא הפיברומיאלגיה היה יעיל, פחות מתאימים לחולים במחלה מכיוון שהם מייצרים תופעות לוואי שונות המחמירות את המצב.

פיברומיאלגיה קפיצות שרירים

קפיצות שרירים היא תופעה שבה אנחנו מרגישים מעין תנועה של קפיצה בשרירים, אך ללא תזוזה או תנועה ממשית של האיבר בו הרגשנו את השריר. התופעה נוצרת מכיוון שתאי העצב בגוף מייצרים פעילות חשמלית שלא צריכה להיווצר, במצב של מנוחה. במחלת פיברומיאלגיה תופעה של קפיצות שרירים היא נפוצה ומוכרת מאוד.

פיברומיאלגיה תזונה: טיפים לאכילה בריאה התומכת בבריאות

תסמיני המחלה של כאב ועייפות מקשים מאד על התפקוד ופוגעים גם ביכולת וגם ברצון להכנת מזון בריא וישנה נטייה להתפשר על אוכל פחמימתי פשוט ומזון מעובד. מאכלים אלו רק מחמירים את מעגל הכאב ולכן יש להתמקד בפתרונות מזון שמצד אחד קלים יחסית ומצד שני מספקים תזונה בריאה המשלימה את מאמצי הגוף להתמודד.

סלט + חלבונים- גם אם מדובר בסלט שקונים מוכן כי יש קושי להכין לעצמכם, יש בו ערכים תזונתיים חשובים. ניתן להשתמש בירקות קפואים ובשלל חלבונים קיימים.
תוספים- מגנזיום מסייע מאוד, הוא משפיע על השרירים ותורם לתהליכי הרפייה שלהם וגם מסייע שחרור עצירות במערכת העיכול. תוספים נוספים שמומלץ לבדוק הם אבץ ואומגה 3.
תה צמחים – חליטות שונות של תה צמחים בדגש על קמומיל, יכולים לסייע בהפגת מתחים בשיפור מצב הרוח וגם שיפור העיכול.

מלח נתרן מקל הכאב בקרב חולי פיברומיאלגיה
מלח נתרן מקל הכאב בקרב חולי פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה ביטוח לאומי: זכויות וחובות

החל משנת 2022 ניתן לקבל נכות רפואית על סעיף פיברומיאלגיה בגובה של בין 10% ל-60%, בהתאם לחומרת המחלה.
פיברומיאלגיה – תו נכה: הסובלים מפיברומיאלגיה שהוכרו בדרגה הגבוהה של נכות מוכרת למחלה (60% נכות לצמיתות) זכאים לקבלת תו נכה (זמני או קבוע) וגם פטור מאגרת רישוי

חשוב לדעת כי הסובלים מפיברומיאלגיה ומוגדרים כחולים כרונים, זכאים לפטור מתשלום עבור תרופות בסל הבריאות עד לתקרה מסוימת.

טבלת אחוזי נכות מפיברומיאלגיה

דרגת חומרה תיאור אחוזי נכות
קלה כאבים נמשכים ומוגברים במשך מספר חודשים, פגיעה קלה בתפקוד היומיומי 10%
בינונית כאבים קשים ומתמשכים, פגיעה משמעותית בתפקוד היומיומי 25%
קשה כאבים קשים מאוד ומתמשכים, פגיעה קשה ביותר בתפקוד היומיומי, צורך בסיוע משמעותי בביצוע פעולות יומיומיות 40%

מתי לפנות למומחה?

סובלים מכאבים כרוניים נרחבים, עייפות מוגברת, קשיי שינה ובעיות קוגניטיביות? ייתכן שאתם סובלים מפיברומיאלגיה. מרפאת כאב של ד"ר אדהאן מציעה צוות מומחים מנוסים באבחון וטיפול בפיברומיאלגיה באמצעות גישות טיפוליות מגוונות, הכוללות תרופות, פיזיותרפיה, טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים (CBT) ועוד. תוכנית טיפול מותאמת אישית תסייע לכם להקל על התסמינים ולחיות חיים איכותיים יותר. פנו עוד היום למרפאת כאב של ד"ר אדהאן ותתחילו לחיות חיים ללא כאב!

גישות טיפול חדשניות

ופורצות דרך!

מוזמנים לפנות אלינו עבור ייעוץ, שאלה וקביעת תור במרכז לטיפול מתקדם בכאב

PROFESSIONAL PORTRAIT PHOTOS + FAMILY PICS 201661

ד"ר אדהאן

מייסד השירות לשיקום כאב הגדול בישראל,
מומחה בעל שם עולמי בטיפול במצבי כאב מורכבים,
מזמין אותך להפסיק לסבול, ולהתחיל לחיות!

אנחנו כאן להקשיב לך ולפתור את בעית הכאב שלך בשיטות המתקדמות המותאמות במיוחד להיסטוריה הרפואית שלך

אודות ד"ר חיים משה אדהאן

אודות השיקום מכאב

פילוסופית המרכז לטיפול מתקדם בכאב

אודות צווות המרכז

קראו אודות ד"ר חיים משה אדהאן מומחה בשיקום מכאב

“עלינו להיות צנועים יותר. לא בכל המקרים אפשר לסלק את הכאב במאת האחוזים. אני מספק כלים להתמודדות עם המצב, ולמרות הכאב אפשר להעלות את רמת התפקוד היומיומי בכדי לשמור על איכות חיים נאותה”.
“אחרי שהמטופלים ניסו כבר הכל וכלום לא עזר להם הם מגיעים אלי. אני התחנה האחרונה”, אומר ד”ר אדהאן.

Scroll to Top
popup img

לחיילים שנפצעו במלחמת חרבות ברזל
הביקור הראשון חינם
השאירו פרטים
* חברי קופת החולים כללית מושלם משלמים 150 שח בלבד השתתפות

הסדרי חנייה וחניונים במרכז העיר

עיריית מודיעין מכבים רעות מזמינה אתכם תושבים ומבקרים לבלות

דילוג לתוכן