חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Search
Generic filters

info@paindoctor.co.il

053-995-6152

חשוב שוב על נטילת משככי כאבים אופיאטים!

מהם משככי כאבים אופיאטים ואיך הם מביאים למותם של רבים בכל העולם ?

מהם משככי כאבים אופיאטים ואיך הם מביאים למותם של ישראלים ורבים אחרים מסביב לעולם?

משככי הכאבים האופיאטיים הינם סוג של תרופה עתיקת יומין הנגזרת מהזרע של צמח פרג האופיום. תרופה זו יכולה, לעיתים, לשכך כאבים, אך בה בעת היא סםמסוכן מאוד, וממכר בצורה יוצאת דופן.

“הסכנות המוכחות של משככי כאבים נעות בין התמכרות למוות, בעוד שהיתרונות שלהם לא הוכחו עד היום”…

פרג האופיום המקור למשככי הכאבים האופיאטיים תופעות לוואי קשות

“כיום, המרכז הלאומי לבקרת מחלות מתייחס למשככי כאבים אופייאטים כתרופה המסוכנת ביותר לטיפול במצבים שאינם מסכני-חיים”

“נכון להיום, בישראל יש בין 15,000-20,000 מכורים למשככי כאבים אופייאטים אותם הם מקבלים במרשם מהרופא שלהם. להערכתנו, בכל שבוע מתים 3 אנשים מתוך אותם משתמשים על-רקע ההתמכרות שלהם”

ציטוט זה משקף מצב קשה שעומד בבסיסה של מגיפה בינלאומית של התמכרות ומוות ממשככי כאבים אופיאטיים. מגיפה זו לא דילגה על המטופלים הישראלים.

מאמר זה הוא חלק מסדרת מאמרים שכתב ד”ר חיים-משה אדאהן, שהקים בשנת 2008 מרכז פרטי-אקדמי בקנדה עם למעלה מ-40 קלינאים, ועם עלייתו לישראל הקים וניהל במשך עשור את היחידה לשיקום כאב בבית החולים שזכה למקום העשירי ברשימת בתי החולים הטובים בעולם, והעומד בראשו של המרכז לטיפול מתקדם בכאב במודיעין. בגוף המאמר תקבלו הסבר מהם משככי הכאבים האופיאטיים, וכיצד הם גורמים לסבל ולמוות בטרם עת של המוני אנשים בעולם, וגם כאן, בישראל.

על פרג האופיום

האופיום הוא הצמח העומד מאחורי תרופות רבות, חלקן מוכרות מאוד כמו המורפיום (Morphine), הנכנסות תחת קטגוריה ספציפית של תרופות – משככי כאבים אופיאטים. עדויות היסטוריות מעידות כי תרופות אלו היו עמוד התווך של הטיפול בכאב מזה 3000 שנים.

במהלך רוב ההיסטוריה של הרפואה המודרנית הגישה המקובלת הייתה כי תרופות אופיאטיות הן סם מסוכן מאוד המוביל להתמכרות ולמוות על-ידי הבאת הנוטלים אותן לשינה כה עמוקה עד כי הם מאבדים את רפלקס הנשימה ומתים כתוצאה מחנק. קורבנות אלו של משככי הכאבים האופיאטיים לרוב נמצאים כשהם שוכבים מתים, נוקשים וכחולים במיטותיהם שעות לאחר שנטלו את מנת היתר מהתרופה והלכו לישון.

מסיבה זו סם המורפיום, לצד משככי כאבים אופיאטים חזקים נוספים, נשמרו בצד למקרי חירום, בכדי שיינטלו רק באותם מקרים קיצוניים במיוחד, לרוב אצל חולים סופניים הקרבים למותם, אלו הסובלים מגסיסה איטית וכואבת עקב מחלת הסרטן האכזרית או לחילופין לצורך שיקום לאחר ניתוח או במצבי כאב כתוצאה מטראומה, אז ניתנים משככי כאבים אלו  בצורה מבוקרת ולתקופה קצרה מאוד.

משככי כאבים אופיאטיים תופעות לוואי ומוות

מגיפת משככי הכאבים: מה השתנה בצריכת משככי הכאבים האופיאטיים הממכרים?

בשנות השמונים הובילה קבוצה קטנה של רופאים לשינוי התפיסה לגבי סמים אופיאטיים, והחלו גל שהוביל מטופלים ורופאים כאחד להתעלם ולהתכחש לסכנה הידועה שהייתה עד אותו קו-אדום ששמר על חייהם של רבים. הרופאים החלו לחלק מרשמים למשככי כאבים אופיאטיים בצורה חופשית ונדיבה גם לצורך ניהול מצבי כאב שאינם ממקור סרטני, דבר שלא היה מקובל כלל עד אותו רגע.

המהלך, אשר גובה במימון נדיב מאוד מתעשיית התרופות, הוביל בהדרגה למהפך טוטאלי בדרך בה מומחים בכאב מתייחסים למשככי הכאבים הללו. התערבות מאסיבית של “החברה האמריקאית לכאב” (The American Pain Society) וארגון הבריאות העולמי (WHO) בשנת

1996, לצד הצגת המסמך השנוי במחלוקת “כאב כסימן החיים החמישי” (“Pain as the 5th vital sign campaign”) והשימוש הקלוקל בפרוטוקול משככי הכאבים של ארגון הבריאות העולמי, אשר מתייחס בצורה אקסקלוסיבית לטיפול בכאב ממחלת הסרטן, מרבית המומחים לכאב השתכנעו לגמרי בגישה החדשה לסמים אופיאטיים.

הגישה הושרשה דרך תוכנית העשרה מקצועית ממומנת היטב לרופאים, תוכנית שאת תמציתה המנוסחת היטב תוכלו למצוא במאמר זה של 2 עמודים. התוצאות של מהלכים אלו, כפי שיוסבר בהמשך, היו הרסניות, ויצרו משמעות חדשה לרעיון כי משככי כאבים “מחסלים את הכאב”.

הצורך בפיתרון למשבר קשה זה הוביל לדיונים סוערים בקרב עולם הרפואה האמריקני. מצידו השני של המתרס עומדים אותם רופאים המאמינים כי רפואת-הכאב נותנת הרבה יותר מדי מרשמים למשככי כאבים אופיאטיים בצורה לא אחראית מזה עשורים, וכי היא מדובר בתעשייה התומכת במרדף של המטופלים אחר שיכוך מלא לכל מכאוב, מרדף שמוביל רבים מאותם מטופלים למצבי התמכרות חמורים.

 

את טענותיהם מגבים אותם מומחים לטיפול בכאב בסטטיסטיקות שלא ניתן להתעלם מהן, המראות כי המדד לצריכת משככי כאבים אופיאטיים, הנקרא “צריכת מורפין (מורפיום) במיליגרמים” (“morphine equivalent milligrams”) זינק מ-25.3 לאדם לשנה בשנת 1980 ועד ל-550.7 לאדם לשנה בשנת 2012.

נתונים מדאיגים אלו הם העומדים מאחורי הגדרת המצב כ”מגיפת משככי הכאבים האופיאטיים”, ומסבירים לנו מדוע ברק אובאמה קורא לרפורמה חריפה בתחום זה בארה”ב, כאשר הסכום המוקצה לנושא עומד על לא פחות מ-116 מיליון דולר.

תוך שיתופי-פעולה עם מומחים להתמכרות וטיפול בכאב, ד”ר חיים-משה אדהאן, מומחה בעל שם עולמי לטיפול בכאב, אשר ניהל במשך עשור את היחידה לשיקום כאב בבית החולים שיבא, והמנהל של המרכז המתקדם לטיפול בכאבים במודיעין לוקח חלק פעיל במאמצים שמשקיעה מדינת

טבלה של סוגי משככי כאבים אופיאטיים והסכנות

ישראל לטיפול במצב.

התקווה היא כי בקרוב ישראל תצטרף ל-17 ארצות שכבר פיתחו אסטרטגיה לאומית לטיפול במגיפה זו של התמכרות ומוות ממשככי כאבים אלו, ותיצור תשתית ראויה כמתן מענה נכון ובר-קיימא למטופלים הישראלים הסובלים מכאב.

גישות טיפול חדשניות

ופורצות דרך!

מוזמנים לפנות אלינו עבור ייעוץ, שאלה וקביעת תור במרכז לטיפול מתקדם בכאב

PROFESSIONAL PORTRAIT PHOTOS + FAMILY PICS 201661

ד"ר אדהאן

מייסד השירות לשיקום כאב הגדול בישראל,
מומחה בעל שם עולמי בטיפול במצבי כאב מורכבים,
מזמין אותך להפסיק לסבול, ולהתחיל לחיות!

אנחנו כאן להקשיב לך ולפתור את בעית הכאב שלך בשיטות המתקדמות המותאמות במיוחד להיסטוריה הרפואית שלך

אודות ד"ר חיים משה אדהאן

אודות השיקום מכאב

פילוסופית המרכז לטיפול מתקדם בכאב

אודות צווות המרכז

קראו אודות ד"ר חיים משה אדהאן מומחה בשיקום מכאב

“עלינו להיות צנועים יותר. לא בכל המקרים אפשר לסלק את הכאב במאת האחוזים. אני מספק כלים להתמודדות עם המצב, ולמרות הכאב אפשר להעלות את רמת התפקוד היומיומי בכדי לשמור על איכות חיים נאותה”.
“אחרי שהמטופלים ניסו כבר הכל וכלום לא עזר להם הם מגיעים אלי. אני התחנה האחרונה”, אומר ד”ר אדהאן.

Scroll to Top
popup img

לחיילים שנפצעו במלחמת חרבות ברזל
הביקור הראשון חינם
השאירו פרטים
* חברי קופת החולים כללית מושלם משלמים 150 שח בלבד השתתפות

הסדרי חנייה וחניונים במרכז העיר

עיריית מודיעין מכבים רעות מזמינה אתכם תושבים ומבקרים לבלות

דילוג לתוכן