חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Search
Generic filters

info@paindoctor.co.il

053-995-6152

תרופות מרשם נגד כאבים

כדורים לשיכוך כאב תורמים להורדת סף רגישות הגוף לכאב  – ובכך מקלים את הכאב אצל אלו הסובלים ממנו.

הכדורים נספגים דרך מערכת העיכול, ומחזור הדם מוביל את החומרים משרי השיכוך לאזור בו אנו חשים כאב. לגלולות נוגדות כאב יש, לעתים, גם אפקט אנטי-דלקתי.

התוויות טיפוליות

כדורים לשיכוך כאב נוטלים, כמובן, כאשר חשים כאב. ישנן 3 קבוצות עיקריות של תרופות לשיכוך כאב:

תרופות מרשם לטיפול בכאב כרוני
  1. תרופות אנטי דלקתיות
  2. אופיאטים
  3. תרופות לכאב נוירופטי

ארגון הבריאות העולמי (WHO) קבע תקנות ושלבים לטיפול תרופתי בכאב:

במצב של כאב המוגדר קל ( 1-3 בסולם הכאב) נותנים משככי כאבים פשוטים יחסית, שאפשר גם לקנות ללא מרשם רופא, ממשפחת משככי הכאבים האנטי דלקתיים ודומיהם, כמו: אקמול, נורופן ואופטלגין.

לכאבים בינוניים (4-7 בסולם הכאב) נהוג לרשום תרופות ממשפחת האופיאטים הלא נרקוטיים (למשל טרמדול), ולשלב אותם עם משככי כאבים קלים כמו אקמול – מה שיוצר אפקטיביות רבה בשיכוך כאב.

שליש מהאוכלוסייה (בעיקר מבוגרים) עלולה לפתח תופעות לוואי קשות לכדורים, ובהם: סחרחורת, בחילות, בלבול וטשטוש. לעתים תופעות הלוואי חולפות לאחר תקופת התרגלות. לכאבים אזוריים קיימות גם משחות וקרמים, בהם גם כאלו שעשויים מפלפל חריף (Chili Pepper).

הטיפול בכאבים חזקים (7-10)  או בכאב שמפריע לישון מבוסס על אופיאטים נרקוטיים (כמו מורפין). לכאב סרטני תרופות אלו יעילות ביותר, לכאב שאינו סרטני היעילות היא בסביבות 30%.

אופיאטים נרקוטיים גורמים לתופעות לוואי המתבטאות בטשטוש, בלבול, עצירות, כאב בטן, דיכוי תיאבון, בעיות זיכרון וישנוניות. כמו כן שימוש מופרז עלול  לגרום להתמכרות.

לכאב נוירופטי, הנובע מנזק עצבי שנגרם מסוכרת, אירוע מוחי, גידולים, ניתוחים ותאונות ועוד, נותנים בנוסף למשככי הכאבים האנטי דלקתיים והאופיאטיים, גם תרופות אנטי אפילפטיות ותרופות אנטי דיכאוניות, שהסתברו כמסייעות מאוד לכאב הנובע מבעיות עצביות.

מחקרים מראים שדווקא תרופות אנטי אפילפטיות ואנטי דיכאוניות מהדור הישן (כמו ליריקה – Symbalta לאפילפסיה וכמו נוגדי הדיכאון מקבוצת SNRI) יעילות יותר לטיפול בכאבים נוירופטיים בהשוואה לתרופות מהדור החדש.

כמו כן, קיימות בשוק תרופות להרפיית שרירים המתאימות לכאבי צוואר וגב תחתון – אך היעילות של תרופות אלו בשיכוך כאב נמוכה במיוחד.

בנוסף, מחקרים עכדניים מראים כי מחסור בויטמינים, ובמיוחד בויטמין D, עלול לתרום הוא לגרום לכאבים כרוניים ולכן לעתים תוסף ויטמין D עשוי לשכך כאב גם הוא.

התוויות-נגד

 כמעט כל תרופה טומנת בחובה תופעות לוואי שעלולות להיות אף קטלניות. כמו כן קיימות תגובות בין תרופתיות העלולות להוות סכנה גם כן.

אי לכך יש להתייעץ עם הרופא ולשתף אותו במגוון התרופות אותן המטופל נוטל וכן במינונים. בנוסף חשוב לספר לו על תוספי תזונה שאתה לוקח, כמו אומגה-3, מגה גלופלקס וכדומה.

כמו כן, משככי כאב ממשפחת מדכאי הדלקת, כמו נורופן, וולטרן, ארקוקסיה ואטופן ethopan עלולים לגרום לדימום בקיבה. מינונים גבוהים של אקמול (פרצטמול) עלולים לגרום לנזק בכבד ובכליות, ובמקרים נדירים אופטלגין עלול לגרום לדיכוי פעילות מוח-העצם.

אופן השימוש

בבליעה, בהתאם למינון ולריכוז החומר הפעיל אותו רשם הרופא.

איך זה עובד / ולכמה זמן

לכל כדור זמן השפעה ומנגנון פעולה שונה.

לחלק גדול מהאוכלוסייה כדורים מהווים פתרון מצויין לשיכוך כאב, אם כי יש לציין כי במקרים של כאבים קשים כדורים לשיכוך כאב מקלים בסדר גודל ממוצע של 15%-30%.

כעקרון, כדורים נוגדי-כאב יעילים במיוחד לכאב אקוטי (כמו שבר בעצם) וכן לכאבים הנובעים ממחלת הסרטן והטיפולים בה.

הבעיה מתחילה עם כאבים כרוניים – אז צריך הרופא לאזן בין תופעות הלוואי המשמעותיות של הכדורים לבין העובדה שהמטופל צריך לקום בבוקר ולתפקד.

כשתגיעו אלינו, למרכז לטיפול מתקדם בכאב, אנחנו נדאג להכול

נבנה ביחד תכנית הטיפולים המתאימה ביותר. 

אין צורך להמתין שבועות או חודשים על מנת לפגוש את המומחה. הכל

נעשה אצלנו. אין צורך להתרוצץ בין מרפאות שונות. אנחנו נדאג

לכל הצרכים שלכם (רפואיים, אישיים, בירוקרטים וכד’).


לחצו כאן לקביעת תור בטלפון 053-995-6152 

24 שעות ביממה ואנו נשוב אליכם

ד"ר אדהאן מטפל בכאב כרוני במרכז המתקדם לטיפול בכאב במודיעין
Scroll to Top
popup img

לחיילים שנפצעו במלחמת חרבות ברזל
הביקור הראשון חינם
השאירו פרטים
* חברי קופת החולים כללית מושלם משלמים 150 שח בלבד השתתפות

הסדרי חנייה וחניונים במרכז העיר

עיריית מודיעין מכבים רעות מזמינה אתכם תושבים ומבקרים לבלות

דילוג לתוכן