חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Search
Generic filters

info@paindoctor.co.il

053-995-6152

כאב ושיקום מכאבי פנטום לאחר קטיעה

על תהליך הריפוי ושיקום מכאבי פנטום אצל נפגעי קטיעה בברך או מעבר

קרינת ליזר ברמות נמוכות (LLLT)

ניתוחי קטיעה של החלק התחתון של הגפיים אינם, למרבה הצער, הליכים רפואיים נדירים. במחקר של Seymour et. Al, תועדו יותר מ-105,000 ניתוחים כאלה בארה”ב בין השנים 1989—1992. 59% מהניתוחים בוצעו בברך או מתחתיו, כאשר הצורך הנפוץ ביותר לניתוחים מסוג זה נבע מבעיות בזרימת הדם ודלקות (70%) וממצבי הלם (22%). גורמים רבים עלולים לתרום לסיבוכים בטיפול שלאחר הניתוח,

טיפול בכאבים לאחר ניתוח

אתלט הסובל מכאבי פנטום רגל קטועה

בין אם הקטיעה בוצעה עקב טראומה (כמו תאונה) ובין אם מסיבה אחרת. ברוב המקרים, המצב הבריאותי הבסיסי של החולה גורם לסיבוכים. סכרת, מחלות זרימת הדם, מצב תזונתי ירוד ודלקות הינם חלק מהגורמים לריפוי לוקה ב-20% מנפגעי קטיעה מתחת לברך (BKA).

כאבים שלאחר הניתוח הינם תופעה מוכרת, בין אם הם מופיעים בתצורה של כאבים מדומים ורגישויות מדומות באיבר שנגדע, או כאבים בגדם הקיים. 60%—70% מהחולים חווים כאבים אלו בתקופה המידית שלאחר הניתוח.

הסיבוכים המופיעים לאחר הניתוח, הינם הגורם להאטת תהליך החזרה לתפקוד יומיומי רגיל של החולה. פצע שריפויו איטי וכאבים שלאחר הניתוח מעקבים את התאמת הפרוטזה ותרגול השימוש בו. הדחיה בשיקום משפיעה על היכולת להשלים עם הצורך בפרוטזה ולהשתמש בה בעתיד.

הולכות ומתרבות ההוכחות המדעיות המעידות על יעילות ה-LLLT (Low Level Laser Therapy—ריפוי באמצעות קרינת לייזר ברמה נמוכה) להפחתת רמות הכאב ולריפוי. רפואת הקוונטים הינה התפתחות מלהיבה אשר, למרות שיסודה בתאוריה מדעית ובניסויים, טרם זכתה להערכה מספקת בניסויים במעבדות רשמיות.

במתקן הרפואי שבו מבצעים ניתוחי קטיעה, יש לנו הזדמנות ייחודית לחקור מהי השפעת ההתערבות של רפואת הקוונטים על רמות הכאב והריפוי. במחקרים רפואיים רבים שנעשו בתנאי מעבדה נמצא כי LLLT מסייע לריפוי הפצעים. מכל מקום, המנגנון המדויק ש-LLLT  מפעיל לסיוע בריפוי הפצעים ברובו אינו ידוע. יש תאוריות מספר שמסייעות להסביר את השיפור בהתכווצות הפצע שנצפה במחקרים.

לאחר הקרינה, במחקרי Vitro, נצפתה האצה של התרבות תאי  Fibroblast(תאים בריקמת החיבור), דבר המעיד על כך ש-LLLT מסייע לחידוש רקמת ה- Fibroblast בשלבי הריפוי. המחקר הראה גם ש-LLLT ממיר תאי Fibroblast  לתאי Myofibroblast שהם תאים המסייעים להתכווצות הפצע. לתאי Myofibroblast יש השפעה ישירה על התכווצות וגרעיניות הריקמה וההתרבות של תאים אלו מסייעת להתכווצות הפצע.

שיקום מכאבי פנטום וניתוחים במרפאת הכאב שלנו

ניתוחים הם הליך נפוץ מאוד בימינו, והיכולות הכירורגיות של הרפואה המודרנית מאפשרות לרבים להינצל ממצבים קשים מאוד. חלק מהמנותחים קמים משולחן הניתוחים בריאים יותר, מאושרים יותר, וכואבים פחות, אך רבים מגלים כי לאחר הניתוח, בין אם מדובר היה בהצלחה או בכישלון, יש להם אתגר חדש, נוסף, ולא פשוט בכלל – כאבים אחרי ניתוח אשר אינם פוסקים.

מטופלים רבים מגיעים למרכז לטיפול מתקדם בכאב בכדי לבחון האם ניתן להקל על הסבל שהם חווים מהכאבים העזים שלאחר ניתוח גב ועמוד שדרה, ניתוח ראש, ניתוח לב וחזה, ניתוח אורטופדי, שיקום מכאבי פנטום וניתוחים אחרים. לעיתים מדובר בעצב שנפגע במהלך הניתוח, מצב שנסתר לא רק מעיני המנותח, אלא גם מעיניו של המנתח.

הטיפול הרב-מערכתי במרכז לטיפול מתקדם בכאב מאפשר למטופל להישען על רשת שלמה של מומחים – פיסיותרפיסט, פסיכולוג, רופא מומחה, יועץ תעסוקתי, עובדים סוציאליים, מדריכי יוגה, אחיות, ועוד מומחים בתחומם.

מערך זה מאפשר התאמה אישית של הטיפול למטופל, ומציג פוטנציאל אדיר להפסקת הסבל ומעבר לבניית שגרה חדשה של חיים מספקים ומלאים, למרות הניתוח ותוצאותיו

מחקר פורץ דרך לטיפול בכאבי פנטום

שיתוף פעולה מחקרי ישראלי-אלבני איתר את מקור כאבי הפנטום  – בצבירי תאי-עצב הנמצאים בגב, ולא במוח. ד”ר חיים משה אדאהן, לשעבר מנהל היחידה לשיקום כאב בבית-החולים שיבא, והעומד בראש המרכז לטיפול מתקדם בכאב במודיעין, הוביל את המחקר הקליני הישראלי. החוקרים הצליחו להפחית ואף להעלים את כאב הרפאים ממטופלים קטועי רגליים ע”י אלחוש

העצבים בגב-התחתון.

תעלומת כאבי הפנטום, אותם “כאבי רפאים” מהם סובלים קטועי איברים (בעיקר גפיים) נחשבו לתעלומה-רפואית-מדעית מזה שנים רבות. בעוד שאסכולות רוחניות ודתיות שונות ניסו לאורך השנים לתת הסבר למופע כאב זה, מדע הרפואה האמפירי ממשיך לבחון הנחות חדשות ותיאוריות אפשריות, ופריצת הדרך המיוחלת ככל הנראה הגיעה.

Scroll to Top
popup img

לחיילים שנפצעו במלחמת חרבות ברזל
הביקור הראשון חינם
השאירו פרטים
* חברי קופת החולים כללית מושלם משלמים 150 שח בלבד השתתפות

הסדרי חנייה וחניונים במרכז העיר

עיריית מודיעין מכבים רעות מזמינה אתכם תושבים ומבקרים לבלות

דילוג לתוכן