חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Search
Generic filters

info@paindoctor.co.il

053-995-6152

נוגדי דיכאון טריציקליים וסוגים נוספים

נוגדי דיכאון נמכרים היום ברחבי כל העולם. במאמר הבא נבחן את הסוגים השונים של כדורים נוגדי דיכאון, הכוללים בין היתר נוגדי דיכאון טריציקליים, ואת השפעתם על טיפול בכאב ודיכאון.

Tricyclic antidepressants
נוגדי דיכאון טריציקליים

.

נוגדי דיכאון טריציקליים הם נוגדי דיכאון מהסוג הישן הנרשמות בעיקר כטיפול לדיכאון וחרדות, ולעיתים לטיפול בכאב ממקור נוירולוגי. הן אינן רשומות כהתוויה לטיפול בכאב, אולם נרשמות כקו ראשון לטיפול בכאב ע"י מספר רופאים.

 

נראה כי הם משפיעות על כימיקלים שונים במוח כמו סרוטונין אשר יכולים להשפיע על כאב נוירופתי.

דירוג יעילותן של תרופות לטיפול בכאב נעשה על פי רוב לפי מדד הקרוי NNT) Number Needed to Treat), כשהכוונה היא בכמה חולים אמורים לטפל כדי להשיג הפחתה של 50% בתחושת הכאב.

נוגדי טיפול טריציקליים מוגדרים כבעלי NNT נמוך יחסית לטיפולים התרופתיים לכאב נוירופטי עם ערך של 3.1 יחידות לכאב נוירופטי היקפי ו-4 יחידות לכאב נוירופטי מרכזי (ככל שהמדד גבוה יותר, כך הוא מצביע על יעילות נמוכה יותר.)

דוגמאות: אלטרול, אלטרולט, טריפטל, נורטילין.

Tricyclic antidepressants
Tricyclic antidepressants

דוגמאות לנוגדי דיכאון טריציקליים

אמיטריפטילין (אלטרול, אלטרולט, טריפטל)

 

אמיטריפטילין (Amitriptyline) הוא חומר מקבוצת נוגדי הדיכאון הטריציקליים. התרופות עם החומר הפעיל אמיטריפטילין משווקות בישראל בשמות אלטרול, אלטרולט וטריפטל. תרופות אלו נמצאו יעילות גם לכאב נוירופטי ממקור עצבי ולהרטבות לילה של ילדים (אנורסיס נוקטורנה), ומשמשות כיום בעיקר לטיפול בכאבים, מאחר ודורשות מינון גבוה יחסית כטיפול לדיכאון עם תופעות לוואי נרחבות יותר מאשר התרופות מקבוצות SSRI ו-SNRI.

נטילה: התרופות ניתנות בכדורים. המינון ותדירות הנטילה משתנים בהתאם למטופל. לתרופות עם חומר פעיל זה אפקט מרדים ולכן לרוב מומלץ ליטול אותן בלילה, לפני השינה.

סל הבריאות: התרופות כלולות בסל הבריאות הממלכתי לרישום על ידי כל רופא.

תופעות לוואי: תרופות אלה נמצאו ככאלו שעשויות להוביל לעלייה במשקל. תופעות לוואי שכיחות נוספות שאופייניות לתרופות כוללות סחרחורות, עצירות, יובש בפה, ישנוניות, הפרעות בלב, הפרעות בתפקודי כבד וכן החמרה של גלאוקומה (לחץ תוך עיני מוגבר). תופעות הלוואי חמורות בעיקר בקרב קשישים, ולכן אצלם השימוש בתרופות אלה מוגבל.

 

נורטריפטילין (נורטילין)

נורטריפטילין (Nortriptyline) הוא חומר מקבוצת נוגדי הדיכאון הטריציקליים. התרופה עם החומר הפעיל נורטריפטילין משווקת בישראל בשם נורטילין. התרופה נמצאה יעילה גם לכאב נוירופטי ממקור עצבי.

נטילה: התרופה ניתנת בכדורים, אחת ליום.

סל הבריאות: התרופה כלולה בסל הבריאות הממלכתי לרישום על ידי כל רופא.

תופעות לוואי: ככלל, תרופה זו נחשבת לתרופה מקבוצת הציקליים שקלה יותר מבחינת תופעות הלוואי. תופעות הלוואי השכיחות שאופייניות לתרופה כוללות סחרחורות, עצירות, יובש בפה, ישנוניות, הפרעות בלב, הפרעות בתפקודי כבד וכן החמרה של גלאוקומה (לחץ תוך עיני מוגבר. תופעות הלוואי חמורות בעיקר בקרב קשישים ולכן אצלם השימוש בתרופות מהמשפחה מוגבל.

 

קלומיפראמין (מרוניל, אנפרניל)

 

קלומיפראמין (Clomipramine) הוא חומר מקבוצת נוגדי הדיכאון הטריציקליים. התרופות עם החומר הפעיל קלומיפראמין משווקות בישראל בשמות מרוניל ואנפרניל. התרופות הוכיחו יעילות כנגד דיכאון מסוגים שונים, ובייחוד בקרב מתבגרים עד גיל 17, אם כי אין די ראיות לגבי יעילותן בקרב ילדים עד גיל 5. התרופות נמצאו יעילות גם כנגד הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית, וכן לכאב נוירופטי ממקור עצבי.

נטילה: התרופות ניתנות בכדורים. המינון ותדירות הנטילה משתנים בהתאם למטופל.

סל הבריאות: התרופות כלולות בסל הבריאות הממלכתי לרישום על ידי כל רופא.

תופעות לוואי: תופעות הלוואי השכיחות שאופייניות לתרופות אלה כוללות סחרחורות, עצירות, יובש בפה, ישנוניות, הפרעות בלב, הפרעות בתפקודי כבד וכן החמרה של גלאוקומה (לחץ תוך עיני מוגבר). תופעות הלוואי חמורות בעיקר בקרב קשישים ולכן אצלם השימוש בתרופות אלה מוגבל.

נוגדי דיכאון ממשפחת SNRI

 

התרופות נגד דיכאון וחרדה ממשפחת SRNI משמשות בעיקר לטיפול בדיכאון וחרדה. התרופות משפיעות על עיכוב בספיגה של שני כימיקלים מוחיים – סרוטונין ונוראפינפרין (הידוע גם בשם 'נוראדרנלין'), שיש להם השפעה על מצב הרוח, וכך למעשה מעלות את ריכוזם של כימיקלים אלו במוח. לכן גם ניתנים לעיתים כשימוש עבור טיפול בכאב.

התרופה עם החומר הפעיל דולוקסטין (Duloxetine) משווקת בישראל בשם סימבלטה.

בשנת 2009 התריע מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) כי התרופה המכילה את החומר הפעיל דולוקסטין עלולה לגרום לתסמינים חמורים בעת הפסקת השימוש – לרבות שינויים חדים במצב הרוח ותופעות פיזיות, נוירולוגיות ונפשיות שעלולות להיות מסכנות חיים, ודורשות מעקב רפואי צמוד. בנוסף המליץ מינהל התרופות האמריקאי להתריע מפני עלייה בסיכון לנטיות אובדניות בקרב המשתמשים בתרופה.

סימבלטה מאושרת ע"י ה- FDA עבור שימוש ל FMS ונוירופתיה סוכרתית בלבד. במקרה הטוב היא תעזור ל- 1 מתוך 5 מטופלים, אבל תייצר תופעות גמילה חמורות עבור כ-70 אחוז. עם תוצאות כאלו, רבים מאמינים כי לסימבלטה אין מקום בטיפול בכאב.

נוגדי דיכאון ממשפחת SSRI

תרופות כגון סרקוסט ופארקסט, הניתנות לרוב בטיפול בדיכאון וחרדות. לא נמצא קשר ישיר לטיפול בכאב נוירופתי, ולרוב אינן נרשמות למטרה זו.

גישות טיפול חדשניות

ופורצות דרך!

מוזמנים לפנות אלינו עבור ייעוץ, שאלה וקביעת תור במרכז לטיפול מתקדם בכאב

PROFESSIONAL PORTRAIT PHOTOS + FAMILY PICS 201661

ד"ר אדהאן

מייסד השירות לשיקום כאב הגדול בישראל,
מומחה בעל שם עולמי בטיפול במצבי כאב מורכבים,
מזמין אותך להפסיק לסבול, ולהתחיל לחיות!

אנחנו כאן להקשיב לך ולפתור את בעית הכאב שלך בשיטות המתקדמות המותאמות במיוחד להיסטוריה הרפואית שלך

אודות ד"ר חיים משה אדהאן

אודות השיקום מכאב

פילוסופית המרכז לטיפול מתקדם בכאב

אודות צווות המרכז

קראו אודות ד"ר חיים משה אדהאן מומחה בשיקום מכאב

“עלינו להיות צנועים יותר. לא בכל המקרים אפשר לסלק את הכאב במאת האחוזים. אני מספק כלים להתמודדות עם המצב, ולמרות הכאב אפשר להעלות את רמת התפקוד היומיומי בכדי לשמור על איכות חיים נאותה”.
“אחרי שהמטופלים ניסו כבר הכל וכלום לא עזר להם הם מגיעים אלי. אני התחנה האחרונה”, אומר ד”ר אדהאן.

Scroll to Top
popup img

לחיילים שנפצעו במלחמת חרבות ברזל
הביקור הראשון חינם
השאירו פרטים
* חברי קופת החולים כללית מושלם משלמים 150 שח בלבד השתתפות

הסדרי חנייה וחניונים במרכז העיר

עיריית מודיעין מכבים רעות מזמינה אתכם תושבים ומבקרים לבלות

דילוג לתוכן