חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Search
Generic filters

info@paindoctor.co.il

053-995-6152

מחקר אמריקאי-אוסטרלי חושף: נוטלים משככי כאבים? המוח שלכם הולך ומצטמק

מחקר אמריקאי-אוסטרלי חושף: נוטלים משככי כאבים? המוח שלכם הולך ומצטמק

לא מדובר בכותרת פופוליסטית, אלא בעובדה שקיבלה לאחרונה גיבוי מחקרי, עובדה אשר עוררה תהודה בעולם הטיפול בכאב ברחבי העולם.
כבר מזה שנים ידוע כי צריכה ארוכת טווח של משככי כאבים אופיאטים (מבוססי אופיום) יוצרת שינויים במוחותיהם של בעלי חיים. מנגד, אין הרבה ידע ומחקרים על השפעתן של תרופות אלו על מוח האדם, ובעוד שהנזקים הנובעים מהשימוש במשככי כאבים אלו מגובים מחקרית,

משככי כאבים מהווים סכנה לחיים שלכם. מה הסכנות ותופעות הלווי של משככי כאבים?

היתרונות שנויים במחלוקת.

מחקר חדש בדק את השפעתם של משככי כאבים מבוססי אופיום על המוח האנושי, והתוצאות עשויות לגרום לרבים לזנוח את התרופות המפוקפקות ולהמשיך הלאה בחיפוש אחר מזור בטוח יותר, ויעיל יותר למכאובם.

המחקר (השני בסדרה) חשף קשר ישיר בין השימוש במשככי כאבים אופייאטים לבין ירידה משמעותית בכמות החומר האפור באזורים רבים של המוח, והשאלה שהתעוררה היא כמובן – יעילות מול נזק פוטנציאלי של משככי כאבים אלו.

יד אוחזת בראש עם מוח - נפגע ממשככי כאבים

אובדן מאסיבי של תאים במוח שלכם – לאחר חודש אחד בלבד של משככי כאבים

למעלה מעשרה חלקים שונים במוח האדם סובלים מאובדן תאים כחלק מתוצאות הלוואי של מורפין (morphine), משכך כאבים אופייאטי. חלקים אלו במוח קשורים בין היתר לפעולות כמו עיבוד רגשי והפעילות המוטורית של הגוף, בעוד שהתפקוד של חלק מהאזורים הללו עדיין נסתר מעיני המדע, כך שקשה לבצע אומדן מלא של הנזק.

מדובר בחדשות לא פשוטות לעיכול, בייחוד אצל מטופלים הנוטלים משככי כאבים אופיאטיים מזה זמן רב.

קהילת המומחים העולמית לטיפול בכאב קיבלה את תוצאות המחקרים הללו בדרכים שונות, והתגובות מראות כי יש עוד הרבה מה לחקור, ורב הנסתר על הגלוי.

שינויים במוח אינם מהווים בהכרח דבר רע, אך הם בהחלט מדליקים נורה אדומה ומזכירים לנו את מה שאנחנו, מטופלים בכאב (ובמחלות כרוניות בכלל) ורופאים מומחים לטיפול בכאב מעדיפים לעיתים קרובות לשכוח – העובדה שאין מספיק ידע על הרבה מהתרופות שאנו נוטלים, ושלעיתים קרובות נוצרים נזקים שקשה לחזות מראש, וקשה עד בלתי-אפשרי למנוע.

תגלית נוספת: חוסר יעילות מובהק של משככי הכאבים

תוצאה כואבת לא פחות היא העובדה כי מחקר זה מצביע בצורה חד-משמעית על חוסר-היעילות של משככי כאבים אופייאטיים, תרופות מרשם הניתנות בקלות-דעת על-ידי רופאים בכל רחבי העולם, יוצרות נזקים רבים – וככל הנראה לא עובדות בצורה שמקובל לחשוב עליהן.

לא רק נזק בלתי-הפיך בתאי המוח שלהם, הרי שהנבדקים אשר נטלו את משכך הכאבים מורפין (Morphine) הראו שיפור בשיעור הנמוך מ-30% ברמת הכאב, בעוד ששיפור גדול יותר של 33.3% נרשם אצל אלו שנטלו תרופת פלאסיבו, כדורים ללא כל חומר משכך כאבים.

במילים אחרות, המחקר מעלה שוב את השאלה לגבי יעילותם של משככי כאבים אופייאטיים כמו מורפין, שנחשדים כחומרים היוצרים נזקים חמורים ובלתי-הפיכים במוח גם בשימוש בתקופה קצרה, בעוד שיעילותם בהורדת רמות הכאב שנויה במחלוקת, ברמת אפקט הפלאציבו.

חשיפת תוצאות המחקרים הללו מובילה לשינוי תפיסתי אצל רופאים ומטופלים רבים אשר מתחילים לחפש אחר פתרונות יעילים ולא-מזיקים לבעיית הכאב, וזאת מתוך ההבנה הברורה כי משככי כאבים אלו יוצרים, ככל הנראה, יותר נזק מתועלת, וזאת עד שיוכח אחרת.

התוצאה העיקרית והחשובה ביותר של מחקרים קטנים אלו היא כי הם העלו שוב לסדר היום של עולם הטיפול בכאב את הצורך במחקרים מקיפים יותר ורבי-משתתפים בכדי לרדת לעומק העניין, בכדי לדעת כיצד להימנע מנזקים מוחיים למטופלים הסובלים מכאב, ולמציאת הדרך להשתמש, או להימנע, ממשככי הכאב האופייאטיים.

משככי כאבים אופיאטים\אופיואידים כוללים, בין היתר –
טרמדקס – tramadex
טרמל – tramal
פרקוסט – percocet
סירופ אוקסיקוד – oxycod syrup
אוקסיקודון – oxycodone
אוקסיקונטין – oxycontin
טרגין – targin
מדבקות בוטרנס -Butrans patches
מדבקות פנטניל – Fentanyl patches

מגפת משככי הכאבים - גם בישראל

למרות המוניטין שצברו הישראלים כאנשים עמידים וחזקים, מחקרים מראים כי האוכלוסייה בארץ לא מגלה עמידות יוצאת דופן מול כאב והתמכרות, וככל הנראה גם לא אל מול סכנת המוות מתרופות-המרשם האופייאטיות.

לפחות 1 מכל שישה ישראלים סובל מכאב כרוני שאינו ממקור סרטני, כאשר הנפוצים שבהם הינם כאב כרוני של הגב התחתון והצוואר, סכיאטיקה, כאבים מדלקות מפרקים, וכאבים פתולוגיים הנלווים למצבים ריאומטולוגים, נוירולוגיים ואורטופדיים, לפציעות, לפיברומיאלגיה וכיו”ב.

הרפואה הקונבנציונאלית מאכזבת יותר מדי מאותם החולים. למעשה, במחקר שביצע הארגון הבינלאומי לחקר הכאב אודות השכיחות של כאבים מסוג זה באירופה מעריכים החוקרים כי ישנם 1,265,126 ישראלים הסובלים מכאבים מסוג זה, כאשר 797,030 מתוכם אינם מרוצים מהטיפול שלהם או הרופא המטפל.

לא מעט רופאים ישראלים מאמינים כי מגיפת האופיאטים פסחה על המדינה שלנו… או כי בסה”כ “מדובר בתופעה אמריקנית”. העובדות בשטח מספרות סיפור אחר. הסיכוי של מטופל ישראלי במצב של כאבים כרוניים שלא ממקור סרטני לקבל מרשם למשכך כאבים אופיאטי גדול פי 4.6 מזה של מטופל בריטי,והנתונים המזעזעים תועדו היטב.

מעבר לכך, ישראלים הסובלים מכאבים כרוניים שלא ממקור סרטני אינם חסינים מהתמכרות, ומחקר עדכני שערך ד”ר לב-רן, מומחה להתמכרויות ואפידמיולוגיה בבית החולים שיבא, בחן את שיעור ההתמכרות למשככי כאבים אופיאטים אצל מטופלים במרכז השני בגודלו בישראל לטיפול בכאבים.

גישות טיפול חדשניות

ופורצות דרך!

מוזמנים לפנות אלינו עבור ייעוץ, שאלה וקביעת תור במרכז לטיפול מתקדם בכאב

PROFESSIONAL PORTRAIT PHOTOS + FAMILY PICS 201661

ד"ר אדהאן

מייסד השירות לשיקום כאב הגדול בישראל,
מומחה בעל שם עולמי בטיפול במצבי כאב מורכבים,
מזמין אותך להפסיק לסבול, ולהתחיל לחיות!

אנחנו כאן להקשיב לך ולפתור את בעית הכאב שלך בשיטות המתקדמות המותאמות במיוחד להיסטוריה הרפואית שלך

אודות ד"ר חיים משה אדהאן

אודות השיקום מכאב

פילוסופית המרכז לטיפול מתקדם בכאב

אודות צווות המרכז

קראו אודות ד"ר חיים משה אדהאן מומחה בשיקום מכאב

“עלינו להיות צנועים יותר. לא בכל המקרים אפשר לסלק את הכאב במאת האחוזים. אני מספק כלים להתמודדות עם המצב, ולמרות הכאב אפשר להעלות את רמת התפקוד היומיומי בכדי לשמור על איכות חיים נאותה”.
“אחרי שהמטופלים ניסו כבר הכל וכלום לא עזר להם הם מגיעים אלי. אני התחנה האחרונה”, אומר ד”ר אדהאן.

Scroll to Top
popup img

לחיילים שנפצעו במלחמת חרבות ברזל
הביקור הראשון חינם
השאירו פרטים
* חברי קופת החולים כללית מושלם משלמים 150 שח בלבד השתתפות

הסדרי חנייה וחניונים במרכז העיר

עיריית מודיעין מכבים רעות מזמינה אתכם תושבים ומבקרים לבלות

דילוג לתוכן