חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Search
Generic filters

info@paindoctor.co.il

053-995-6152

תסמונת העצב המשולש טיפול בכאבים

תסמונת העצב המשולש טיפול בכאבים

מאמר זה הינו חלק מסדרת מאמרים בה מוסבר נושא הכאב הנוירופטי במחלת הטריג'ימינל נוירלגיה (Trigiminal Neuralgia) והטיפולים האפשריים במחלה ע"י ד"ר אדאהן, מומחה בעל שם עולמי בניהול מצבי כאב, אשר הקים יחידת שיקום מכאב בביה"ח שזכה למקום העשירי ברשימת בתי החולים הטובים בעולם והעומד בראש המרכז לטיפול מתקדם בכאב במודיעין.

חלק זה של סדרת המאמרים ישפוך אור על אפשרויות הטיפול התרופתי בטריג'ימינל נוירלגיה, ועל אופי הטיפול כולל תופעות לוואי אפשרויות והסיכונים הכרוכים בשימוש בתרופות אלו.

למידע על טיפולים מתקדמים ללא תרופות תוך שימוש בטכנולוגיית הטיפול החדישה ביותר (גלי אולטרא-סאונד בתדירות נמוכה) במרכז לטיפול מתקדם בכאב במודיעין, לחצו כאן להזמנת תור בטלפון ☏ 053-995-6152  או שלחו מסרון 24/7 ונחזור אליכם בהקדם.

תרופות לטריג'ימינל נוירלגיה טיפול בתסמונת העצב המשולש

ד״ר אדהאן - מומחה לטיפול בכאב בעל שם עולמי
מייסד מרפאת הכאב בביה״ח שיבא של תל השומר

בניגוד לרופאי כאב רבים, ד”ר אדהאן אינו דוגל בכיבוי שריפות נקודתי באמצעות תרופות, זריקות או ניתוחים – אם כי בתהליך שיקומי כוללני אשר מקל את הכאב מחד ומפתח תפקודיות מקסימלית מאידך.

“מבחינתי הדגש המרכזי הוא על העלאת רמת התפקוד במקביל לניסיון לסלק את הכאב” אומר ד”ר אדהאן.

תרופות לתסמונת העצב המשולש

ישנו מגוון רחב של תרופות שנועדו לשכך את הכאב ממנו סובלים החולים בטריג'ימינל נוירלגיה. התרופות שנסקרות במאמר זה הינן התרופות הפופולאריות ביותר כיום. רוב התרופות הללו הן מסוג "תרופות נוגדות פרכוסים" (Anti-Convulsants). תרופות אלו נועדו להפחית את הפעילות ב- הnucleus של תא העצב שבגזע המוח, ובכך להפחית את תופעת הכאב בטריג'ימינלנוירלגיה.

בתחתית המאמר תוכלו למצוא טבלא המקיפה עוד תרופות, אשר לא כולן ייסקרו כאן, ויש לזכור כי מעת לעת מגיעות לשוק עוד תרופות, והרשימה אינה שלמה.

רשימת התרופות הנפוצות ביותר כוללת את:

  1. phenytoin (Dilantin®) – פניטואין – בשימוש כבר משנת 1942
  2. carbamazepine (Tegretol®) – טגרטול – הנפוצה ביותר משנת 1962
  3. oxycarbazepine (Trileptal®) – אוקסקארבאזפין – צורה חדשה של Tegretol®
  4. Baclophen (Lioresal®)- בקלופן – יכולה לסייע ליעילות התרופות הנ"ל
  5. gabapentin (Neurontin®) – גאבאפנטין
  6. Neurontin®, (gabapentin) – נאורונטין –  הפכה פופולארית לאחרונה שכן היא מעוררת פחות תופעות לוואי
  7. Tegretol®–  יעילה יותר מ- Neurontin® אך עם יותר תופעות לוואי.

מערך הטיפול התרופתי בטריג'ימינל נוירלגיה:

לרוב טיפולים תרופתיים בטריג'ימינל נוירלגיה מתחילים עם תרופה אחת בלבד (Tegretol® או Neurontin® לדוגמא) בכדי לבדוק את יעילותה ואת המינונים הנדרשים למטופל הספציפי, תוך הגדלת המינונים לפי הצורך.

במידה והטיפול נמצא לא אפקטיבי, מחליפים ומשנים את התרופות, תוך שימוש בתרופות בודדות או בשילוב תרופתי ומינונים שונים בניסיון למצוא את ההתאמה למטופל. לרוב טיפולים אלו מצליחים להביא מזור לסבלו של המטופל בתחילת המחלה בלבד, אך למרבית הצער, רמיסיה זו לא נשארת לאורך זמן, ועם התפתחות המחלה התרופות מאבדות מיעילותן והכאבים הולכים ומתגברים. כמחצית מהמטופלים במצבי Trigiminal Neuralgia  מביעים חוסר שביעות-רצון מהטיפול הרפואי הנשען על תרופה או תרופות אלו עקב מצב של אי-יעילות בניהול הכאב לצד תופעות לוואי שונות ומגוונות מהן סובלים המטופלים.

גישות טיפול חדשניות

ופורצות דרך!

מוזמנים לפנות אלינו עבור ייעוץ, שאלה וקביעת תור במרכז לטיפול מתקדם בכאב

טיפול בדרך כלל מתחיל עם תרופה אחת למשל Tegretol® אוNeurontin® . לרוב מגדילים את מינון התרופה לפי הצורך וכוח הסבל. כל עוד לא נמצאה תרופה יעילה, מנסים תרופות נוספות, לבד או בשילוב עם תרופות אחרות. בתחילת המחלה טיפול רפואי-תרופתי נמצא יעיל אצל רוב החולים. למרבית הצער, כמחצית מחולי Trigeminal Neuralgiaנוירלגיהטריגמינלית לבסוף לא מרוצים מהטיפול הרפואי בגלל שהוא לא יעיל מספיק בשליטה על הכאב, או בגלל תופעות הלוואי של התרופות.

בגלל שהגורם לכאב הוא לחץ נוירו-וסקולרי על כניסת שורשו של העצב הטריג'ימינלי, במידה והטיפול התרופתי לא עובד לרוב ממליצים על טיפול כירורגי – ניתוח שמטרתו להפחית את אותו הלחץ ע"י הזזת כלי הדם הלוחץ על העצב.

לפניכם סקירת התרופות לטריג'ימינל נוירלגיה (כולל תופעות לוואי ומינונים):

1. Phenytoin (Dilantin®) - פניטואין 

תרופה זו ניתנת לרוב להקלה במצבים של כאב מתופעת ה"טיקים", עוויתות \ התכווצויות שריר בלתי רצוניות, לרוב באזור הפנים, תופעה התוקפת למעלה מ-50% מהחולים בטריג'ימינל נוירלגיה. המינון במקרים אלו נע בין 300-500 מיליגרם לשלוש מנות ביום, והיא יכולה להינתן גם ישירות לווריד, וזאת במקרים בהם ישנה החרפה חמורה במצב המטופל.

מבין תופעות הלוואי של פניטואין בטיפול בטריג'ימינל נוירלגיה תמצאו:

א. היפרפלקסיה של החניכיים (גמישות יתר של החניכיים)
ב. אופתלמופלגיה (שיתוק של תנועת העין)
ג. אטקסיה(ירידה בקואורדינציה)
ד. דיסארטריה(קושי בדיבור)
ה. היפרטריכוזיס(צמיחת שיער עודפת)
ו. ניסטגמוס(תנועות ריצוד של העיניים)
ז. תחושת נמנום ובלבול נפשי\מנטאלי.
ח. במקרים נדירים יכול להיווצר נזק בכבד, הפרעות שונות במערכת הדם, ופריחה אלרגית.

המינון המקסימאלי בתרופה זו נבחן לפי רמת חומרת תופעות הלוואי מהטיפול בה.

2. Carbamazepine (Tegretol®) - קרבמזפין

תרופה זו, שמינונה ההתחלתי נמוך יחסית ונשאר על בין 1-2 כדורים ביום, נחשבת לאחת התרופות היעילות ביותר מבחינת ההפחתה המשמעותית בדרגת הכאב לה זוכים המטופלים בטריג'ימינל נוירלגיה. המינון מוגבל גם הוא לפי רמת תופעות הלוואי, וניתן לקחת את התרופה עד שהכאב נעלם או שתופעות הלוואי מתגברות, כאשר לרוב ההקלה המשמעותית ביותר דורשת מינון של בין 600-1600 מ"ג ביום – 3-4 גלולות.

התקפי כאב חמורים בטריג'ימינל נוירלגיה דורשים מינונים גבוהים עוד יותר, והשימוש בתרופה ניתן לרוב במשך שבועיים רצופים, בכדי לשמר את הרמיסיה. בתקופות בהן ישנה הפוגה במופעי הכאב לרוב מורידים את מינוני התרופה בצורה הדרגתית.

תופעות הלוואי של קרבמזפין (Carbamazepine) מושפעות ממינון התרופה, וכוללות, בין היתר:

א. דיפלופיה (ראייה כפולה)
ב. אטקסיה  ( ירידה בקואורדינציה)
ג. (תנועות ריצוד של העיניים)
ד. בחילות ואנורקסיה (אובדן של תאבון)
ה. תחושת נמנום ובלבול נפשי\מנטאלי
ו. סחרחורות

בנוסף קיים סיכון לתופעות לוואי נדירות יותר – אשר אינן תלויות מינון:

א. פריחה אלרגית
ב. לויקופוניה (Leukopenia) מסוג אגרנולוציטוזיס (Agranulocytosis) – 2-6% מהנוטלים חווים
ירידה בספירת תאי הדם הלבנים.
ג. אנמיה אפלסטית (aplasia) – הפסקת התפקוד התקין של מח העצם אשר חדל לייצר תאי דם.
ד. היפונתרמיה (Hyponatremia) – חוסר יחסי של כמות הנתרן בדם.
ה. הרעלת כבד
ו. הרעלת מים (מצב של אצירת מים בגוף)
ז. בעיה לבבית – congestive heart failure
ח. הזיות\הלוצינציות
ט. הפרעות בחוש הטעם
י. הפרעות בתפקוד המיני

המטופלים הנוטלים תרופה זו נמצאים במעקב מתמיד בבדיקות דם המנטרות את ספירת כדוריות הדם הלבנות שלהם. במידה וישנה ירידה בכמות כדוריות הדם הלבנות יש להפסיק ליטול את התרופה. תופעות נוספות הדורשות פנייה לרופא וביצוע בדיקות דם באופן מיידי הינן: עליית חום, הופעת כתמי-חבלה על פני העור (petechiae), זיהום כואב בכלל הפה (Stomatitis), וכאב גרון.

3.Trileptal (Oxycarbazepine) - טרילפטל

טרילפטל בדרך כלל נסבלת יותר ויעילה יותר מאשר טגרטול. תרופה זו היא צורה חדשה יותר של התרופה הנ"ל Tegretol®, וגם היא, במקור, נועדה לטיפול בפרכוסים. נמצא כי התרופה Trileptal (Oxycarbazepine) יעילה למקרים מסוימים של Trigiminal Neuralgia. שלא כמו ה-Tegretol®, הרי שלרוב Trileptalמעוררת פחות תופעות לוואי, והסיכון שהיא תביא להרעלת המטופל נמוך יותר. מנגד, בכדי להגיע לאפקט התרפויטי המתבקש יש לקחת מינון גבוה יותר מאשר ב-Tegretol®.

את המינון של טרילפטל יש להתאים בהדרגה, ולרוב בהתחלה לוקחים 300 מ"ג פעמיים ביום (אסור לעבור כמות של 2400-3000 מ"ג ליום), תוך העלאה הדרגתית עד לנקודה בה הכאב מתאזן. מבין תופעות הלוואי הנפוצות של Trileptal תמצאו:

א. בחילות והקאות
ב. עייפות
ג. רעד
ד. סחרחורות

ישנן תופעות לוואי פחות נפוצות שעלולות להופיע גם כן:

א. זיהום במערכת-הנשימה
ב. ראייה כפולה
ג. פריחה על העור
ד. שינויים באיזון האלקטרוליטים בדם.

גישות טיפול חדשניות

ופורצות דרך!

מוזמנים לפנות אלינו עבור ייעוץ, שאלה וקביעת תור במרכז לטיפול מתקדם בכאב

4. Baclophen (Lioresal®) - בקלופן 

במקרים של טריג'ימינל נוירלגיה בקלופן אינה יעילה כמו ה-phenytoin (פניטואין) או ה-carbamazepine (קארבאמזפין), אך נמצאת לעיתים בשימוש בשילוב עם תרופות אלו בחיפוש אחר הקומבינציה התרופתית המתאימה לפציינט.

בכדי לנהל את הכאב הנוירופטי של טריג'ימינל נוירלגיה יש לקחת, לרוב, בין 50-60 מ"ג של Baclophen ביום, אך המינון ההתחלתי שלה לרוב נע בין 2-3 מנות של 5 מ"ג ביום, והשפעתה קצרת טווח, מה שאומר שהנוטלים אותה יאלצו ליטול מנות נוספות בכל 3-4 שעות בכדי לשמר את האפקט התרפויטי.

קרוב ל-10% מהמטופלים לא יכולים ליטול תרופה זו, כאשר תופעות הלוואי העיקריות של ה-Baclophen בקלופן הינן:

1. בחילות
2. סחרחורות
3. תחושת עייפות
4. חולשה ברגליים

ישנו סיכון לתופעת לוואי נדירה הגורמת לבלבול המתחיל מעט אחרי נטילת התרופה ומסתיים עם הפסקת השימוש בה. במידה ובוחרים להפסיק את השימוש בתרופה, יש לעשות זאת בהדרגתיות עקב החשש כי עצירה מיידית בשימוש בתרופה לאחר תקופה ארוכה של נטילתה עלול להוביל להזיות.

במידה ותופעות לוואי מופיעות, הרופא המטפל בודק את מינוני התרופה האחרונים ומתחיל בתוכנית הפחתה הדרגתית.

5. Gabapentin (Neurontin®) - גאבאפנטין - נאורונטין

במקור התרופה Gabapentin\ גאבאפנטין משמשת למצבי אפילפסיה ממקור מבני הקשורים ישירות לנוירוטרנסמיטר GABA, ויעילותה דומה לזו של ה-carbamazepine, רק עם פחות תופעות לוואי. תחילת הטיפול היא לרוב במינון של 300 מ"ג כ-3 פעמים ביום, וניתן להעלות את המינון בהתאם לצורך, כאשר יש איסור להפסיק את נטילת התרופה ברגע אחד, אלא תמיד להפחית בצורה הדרגתית בכדי למנוע הופעתן של תופעות לוואי קשות.

לעיתים תרופה זו ניתנת בצד Tegretol® או Dilantin® עם Neurontin.

ברשימת תופעות הלוואי של Gabapentin תמצאו, בין היתר:

1. אטקציה (ירידה בקואורדינציה)
2. ניסטגמוס (ריצוד תנועות העיניים)
3. ישנוניות וחולשה

להעמקת הידע בנושא הטריג'ימינל נוירלגיה והטיפולים האפשריים ניתן לקרוא חלקים נוספים בסדרת מאמרים זו בקישורים הבאים:

  1. טיפול בטריג'ימינל נוירלגיה בעזרת תכשירים חיצוניים
  2. אבחון של טריג'ימינל נוירלגיה – תסמונת העצב המשולש
  3. כאבי פנים – גורמים וטיפול בתסמונת העצב המשולש

מידע חיוני: איזה טיפולים זמינים לכאב שלך, ומה חשוב לדעת עליהם:

  1. נוגדי-דיכאון – לאורך ההיסטוריה, הרי שנוגדי-דיכאון (ובעיקר נוגדי דיכאון טריציקליים וטטרהציקליים – מהדור הישן כגון NORTYLIN + ELATROL) נחשבו בקליניקה ליעילים ביותר במקרים של כאב עצבי\נוירופתי יותר מהתרופות החדשות כגון סימבלטה CYMBALTA
  2. נוגדי-פרכוס – תרופות אלו, ובראשן גאבאפנטין (-carbamazepine oxcarbazepine pregabalin – lyrica – neurontin -gabapentin ) נמצאות בשימוש הולך וגובר בשנים האחרונות, וכיום הם הבחירה הראשונה בהרבה אסטרטגיות טיפול במקרים של כאבים כרוניים עצבים.).
  3. משככי-כאבים – בעיקר משככי כאבים אופיאטיים שיעילותם לא הוכחה מחקרית, וראיות רבות נאספו בעשורים האחרונים לגבי הסיכונים האדירים שמגיעים לצד התקווה להקלה בכאב הקשה, תקווה שנמצאת לרוב כוזבת.
  4. צמח הקנאביס – מריחואנה רפואית – מטופלים רבים ברחבי העולם מדווחים על הקלה במצבים רבים של כאבים כרוניים קשים בעזרת נכון ותחת פיקוח רפואי מקצועי בצמח הקנאביס. גם בישראל, מטופלים רבים שלא מוצאים מזור לכאב באפשרויות הקונבנציונאליות והטיפולים התרופתיים בוחרים לפנות לשימוש בצמח הקנאביס הרפואי במקרים של כאבים נוירופאתיים, בהתאם לנוהל 106 של משרד הבריאות, בכל הקופות – מכבי, מאוחדת, כללית, ולאומית. 

קראו עוד על תסמונת העצב המשולש

Scroll to Top
popup img

לחיילים שנפצעו במלחמת חרבות ברזל
הביקור הראשון חינם
השאירו פרטים
* חברי קופת החולים כללית מושלם משלמים 150 שח בלבד השתתפות

הסדרי חנייה וחניונים במרכז העיר

עיריית מודיעין מכבים רעות מזמינה אתכם תושבים ומבקרים לבלות

דילוג לתוכן