חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Search
Generic filters

info@paindoctor.co.il

053-995-6152

מהם בכלל אופיאטים ומהן תופעות הלוואי

אופיאטים – הקלה חונקת

אופיאטים הינם משככי כאבים חזקים ממכרים וקטלנים ביותר הם עובדים על שיכוך קולטנים במערכת העצבים, שמשפיעים על תחושת הכאב והרגשת "היי".ואופיאטים חזקים אשר כוללים בין היתר- אוקסיקודון, מורפין, פנטניל ועוד. ישנם אופיאטים חלשים יותר – אלה פחות ממכרים וקטלניים אבל עדיין קוראים לזהירות אשר כוללים למשל קודאין וטרמדול, הבעיות העיקריות של אופיאטים הינם שהסכנה להתמכרות גבוהה ביותר וכן תופעות הלוואי יכולות להיות קשות, ובמקרים מסוימים אף לגרום למוות.

מחקר מאסיבי שפורסם ב- JAMA ביוני 2016, מדגים באופן מוחלט כי קיים סיכון מוגבר לתמותה בקרב חולים שקיבלו אופיואידים בגלל כאב כרוני וכי 3/4 מהמתים הם סיבות שאינן התמכרות ומנת יתר לא מכוונת המראה כי אופיואידים מעלים את הסיכון מקרי מוות קרדיווסקולריים וגורמים אחרים על ידי מנגנונים שטרם התגלו. מחקר חשוב זה מחזק עוד יותר את מסקנות ה- CDC לפיהן "איננו מכירים שום תרופה אחרת המשמשת באופן שגרתי למצב לא קטלני ההורג את החולים לעתים קרובות כל כך".

דוגמאות: פרקוסט, אוקסיקודון, טרגין, קודאין, מדבקות פנטניל

אופאיטים
אופיאטים

אופיאטים ותופעות לוואי

תופעות הלוואי השכיחות יותר כוללות: יובש בפה, עצירות, ישנוניות, סחרחורות וירידה בכמות השתן, תגובות אלרגיות, קוצר נשימה, בלבול והפרעות במצב הרוח, בחילות והקאות, הזעת יתר, ירידה בלחץ הדם והאצת קצב הלב.

האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה (AAN) מאשרת כי לאופיאטים לא צריך להיות מקום בטיפול בחולים הסובלים מכאב כרוני או נוירפתי. ANN הינו ארגון של יותר מ-34,00 נוירולגים ומומחים המוקדש למציאת ונתינת הטיפול הטוב ביותר עבור חולי נוירולגיה.

הצהרה שפרסמו בשנת 2018 על מרשמי אופיאטים עבור מצבי כאב נוירפתיים אמרה כי: "אין מספיק ראיות כי אופיאטים הינם יעילים בטיפול בכאב כרוני, במיוחד כאב ממקור נוירפתי, וישנם ראיות ברורות כי הם עלולים לגרום להחמרה במיגרנות. הסכנות בטיפול באופיאטים עבור רוב המצבים הכרוניים גוברות על היתרונות."

אופיאטים
אופאיטים

לצערנו, ישראל הינה המדינה היחידה ב- OECD אשר קצב מתן מרשמי אופיאטים גבר בה מאז פרסום דוח ה- CDC בשנת 2016 בנוגע להנחיות חדשות בשימוש באופיאטים, ולא פחת. יותר מ -300,000 אנשים מתו מהתמכרות לכדורי כאב במרשם, אשר הורגים כיום יותר אנשים מתאונות דרכים.

הקנסות והתביעות ששילמו תעשיית ויצרני התרופות בשנים האחרונות, היו הגבוהות ביותר בתחום תרופות מרשם נגד כאב. לאורך השנים נרשמו תביעות חוזרות ונשנות והתנהגות פלילית למעשה מטעם יצרני התרופות הענקיות נגד כאבים. יצרנית הכדור אוקסיקודון אשר הציגה מכירה שנתית של כ- 35 מיליארד דולר, נאלצה לשלם כ -12 מיליארד כמענה לתביעות אשר נידונו נגדה בבית המשפט.

כמו כן מוצרי פנטניל (קנס של מיליארדים), ליריקה (מכירות שנתיות בסך 5 מיליארד דולר -> 650 מיליון דולר שנקנסו בתביעות) וסימבלטה (מכירות שנתיות של 5 מיליארד דולר – עשרות מיליונים שנפסקו במספר תביעות)
יצרני תרופות אלו הועמדו לדין ונתבעו בהצלחה בגין הערכת יתר של היתרונות (במיוחד של שימוש מחוץ לתווית), ובמיוחד על הפחתת הסיכונים בשימוש בתרופות שאיננו מרגישים שיש להם תפקיד בטיפול בכאב כרוני או עצבי. אופיואידים וליריקה לבדם או, במיוחד בשילוב, יכולים להיות ממכרים בצורה מסוכנת.

פרגבלין (ליריקה) וגאבאפנטין

התרופות פרגבלין (ליריקה) וגאבאפנטין כונו "הוליום החדש" ע" המכון הבריטי לרפואה ב 2018. 

ליריקה הראתה כי היא מגדילה משמעותית את סיכון המוות מאופיאטים. אנו מעדיפים לא לרשום ליריקה עבור מטופלים עקב התופעות והסכנות הנלוות האפשריות. 

נראה כי ליריקה אינה יעילה במיוחד בשימוש מחוץ להתוויה שלה וישנו סיכון גבוה של התמכרות.

מחקר מ- 2017 קבע כי השפעות גאבאפנטין  דומות לחומרים ותרופות ממכרות בעלות פונטציאל הרסני.  צריכה גבוהה יום יומית מציגה מספר בעיות וסכנות אפשריות ונדרש מחקר נוסף בהשפעות התרופה.

כמו כן במחקר הבא-  Gabapentin and Pregabalin for Pain — Is Increased Prescribing a Cause for Concern? @ http://www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJMp1704633

החוקרים מעירים כי לגאבאפנטין לא צריך מקום בשימוש מחוץ להתוויה, וכי במקרה הזו נראה כי הם אינם יעילים בטיפול כאב נוירפתי, ויש להם תופעות לוואי שונות. תחושת נמנום, סחרחורות, ובעיות קוגניטיביות מסוימות הן חלק מהתופעות הדווחו עליהם.

המחקר הזה – https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1614292  הראה שהתרופה ליריקה לא הראתה יעילות ביחס לקבוצת הפלסבו. כ -40 אחוז מהמטופלים אשר צרכו פרגבלין (ליריקה) דיווחו על סחורחרת לעומת 13 אחוז של קבוצת הפלסבו. 

גמילה מפרגבלין (ליריקה) וגאבאפנטין

גמילה מליריקה וגאבאפנטין צריכה להתבצע רק כאשר הושלמה גמילה מאופיאטים אם רלוונטי. עדיף להפחית את הצריכה היומית של ליריקה במדדים של 25 מ"ג בשבוע או פעמיים בחודש. 

עבור גאבאפנטין ניתן להוריד את המינון ב 100 מ"ג בשבוע או פעמיים בחודש. הרופא המטפל יכול להאט את קצב הגמילה בחודש חודשיים אם צריך, אבל תהליך הגמילה חייב להיות דרך אחת עד אפס!

כאבי הגמילה לא צריכים להיות בשום מקרה סיבה להפוך את התהליך מבלי להתייעץ עם הצוות הרב מערכתי שלנו.

מחקרים נוספים – 

https://www.drugsandalcohol.ie/28674/1/Our_invisible_addicts.pdf

Gomes T, Juurlink DN, Antoniou T, Mamdani MM, Paterson JM, van den Brink W (2017) Gabapentin, opioids, and the risk of opioid-related death: A population-based nested case–control study. PLoS Med 14(10): e1002396.

https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1002396

"FDA In Brief: FDA requires new warnings for gabapentinoids about risk of respiratory depression | FDA" https://www.fda.gov/news-events/fda-brief/fda-brief-fda-requires-new-warnings-gabapentinoids-about-risk-respiratory-depression

גישות טיפול חדשניות

ופורצות דרך!

מוזמנים לפנות אלינו עבור ייעוץ, שאלה וקביעת תור במרכז לטיפול מתקדם בכאב

PROFESSIONAL PORTRAIT PHOTOS + FAMILY PICS 201661

ד"ר אדהאן

מייסד השירות לשיקום כאב הגדול בישראל,
מומחה בעל שם עולמי בטיפול במצבי כאב מורכבים,
מזמין אותך להפסיק לסבול, ולהתחיל לחיות!

אנחנו כאן להקשיב לך ולפתור את בעית הכאב שלך בשיטות המתקדמות המותאמות במיוחד להיסטוריה הרפואית שלך

אודות ד"ר חיים משה אדהאן

אודות השיקום מכאב

פילוסופית המרכז לטיפול מתקדם בכאב

אודות צווות המרכז

קראו אודות ד"ר חיים משה אדהאן מומחה בשיקום מכאב

“עלינו להיות צנועים יותר. לא בכל המקרים אפשר לסלק את הכאב במאת האחוזים. אני מספק כלים להתמודדות עם המצב, ולמרות הכאב אפשר להעלות את רמת התפקוד היומיומי בכדי לשמור על איכות חיים נאותה”.
“אחרי שהמטופלים ניסו כבר הכל וכלום לא עזר להם הם מגיעים אלי. אני התחנה האחרונה”, אומר ד”ר אדהאן.

Scroll to Top
popup img

לחיילים שנפצעו במלחמת חרבות ברזל
הביקור הראשון חינם
השאירו פרטים
* חברי קופת החולים כללית מושלם משלמים 150 שח בלבד השתתפות

הסדרי חנייה וחניונים במרכז העיר

עיריית מודיעין מכבים רעות מזמינה אתכם תושבים ומבקרים לבלות

דילוג לתוכן