חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Search
Generic filters

info@paindoctor.co.il

053-995-6152

כאבים אחרי ששרדתם
את הניתוח

מה אם ניתוח עמוד-השדרה שעברת לא העלים את הכאבים, או אף הוביל להחמרה במצב?

אנשים עוברים ניתוחים בעמוד השדרה על-רקע סיבות שונות, אך בעיקר בהקשר של כאבים בצוואר או בגב. כאשר מתחילים כאבים לאחר ניתוח בעמוד-השדרה, או במידה והכאב שהובי לניתוח מתמיד או מחמיר, כפי שאכן קורה במקרים רבים, יש לבצע הערכה מחדש לאיתור המקור האמיתי לכאב של הפציינט. מקור הכאב האמיתי יכול להתגלות כשונה מהמקור שנחשד לפני כן, מה שמסביר לעיתים מדוע הניתוח לא עזר לפציינט. קיימת גם אפשרות כי נזקרים שקרו בעקבות הניתוח הובילו לסוג חדש של כאב. בעוד שניתוח יכול לפתור בעיות גב רבות, הוא לא יכול לעזור בכל סוגי הכאב.

עדות מטופל לאחר שיקום מתאונת דרכים וניתוח גב

סוגים שונים של כאב פוסט-ניתוחי בעמוד-השדרה עלולים להיות קשים עד מאוד לטיפול. טיפולים קונבנציונאליים אכן יכולים לעזור לחלק, או אפילו לרוב המטופלים, אך בהחלט לא לכולם. התוצאה של הניתוח הכושל עלולה להוביל לכאב כרוני שמקורו בנזקים מכאניים, תהליך ריפוי ירוד, עצבים פגועים (כאב נוירופתי), או כאב משני לרקמת הצלקת.

ההתמודדות עם כאב כרוני מעמידה במבחן קשה את הסיבולת הפיסית והמנטאלית אפילו של האדם החזק ביותר. כאשר מתחיל המטופל לסבול מנדודי שינה עקב כאבים קשים בלילה, זוהי לעיתים קרובות המהלומה האחרונה, זו אשר הופכת את העמידה בלחצי הכאב לבלתי-נסבלת לחלוטין. מסיבה זו צוות המומחים של המרכז המתקדם לטיפול בכאבים במודיעין מתייחסים לנושא השינה במהלך כל אבחנה וטיפול אצל מטופלים הסובלים מכאבים, מהפרעות תפקוד ונכות, וזאת כחלק מתוכנית השיקום המלאה. בחירה זו נעשתה בכדי לוודא במאת-האחוזים כי למטופל יש את כוח-הסיבולת הנדרש בכדי לעמוד בהצלחה מול הכאבים, ולהתמודד בגבורה בכדי לשוב ולתפקד באופן האופטימאלי בחיי היום-יום.

מעבר לכאב הכרוני, מטופלים הסובלים מ-PSSS, סינדרום שלאחר ניתוח בעמ"ש (Post Spine Surgery syndrome) סובלים מירידה בתפקוד היומיומי. הכאב גורם להם לירידה בכמות הפעילות (מה שמגביר את הכאב), ומגביל את התפקוד שלהם בפעילויות חיים יומיומיות (כגון עבודה, פעילות ספורטיבית, והשתתפות בפעילות משפחתית\ביתית). חוסר הפעילות הנובעת מכאב כרוני ועיקש עלולה להוביל את המטופל להתדלדלות במסת השרירים בגוף, ירידה בטונוס השרירים וירידה כללית בכושר הגופני. מדע הרפואה הוכיח כי כושר גופני ופעילות גופנית קבועה מהווים תפקיד מפתח בניהול כאב, ולהפך – חוסר בפעילות גופנית עלול להוביל להחמרת הכאב לטווח הארוך. כאב כרוני מוביל למצבים של ייאוש, עייפות ודאגות… השילוב של הרגשות הללו לצד הירידה בתפקוד מוביל לבעיות במערכות היחסים, קשיים בשמירה על מקום העבודה, ירידה בהשתתפות בחיים בבית ומחוצה לו, ולעוד מצבי מצוקה משמעותיים.

כאב כרוני ועיקש לצד בעיות השינה והלחצים המלווים אותו עלולים להתגבר גם על הסבולת של האדם החזק ביותר. מצב זה עלול להוביל לתסכול, לייאוש ואף לדיכאון אשר נוצרים לאחר שהמטופל חווה שוב ושוב את הסבל מתופעות הלוואי של הטיפול התרופתי, תוך חיפוש מקורות חדשים שיעזרו לו להעלים את הכאב. למען האמת, מאמצים וניסיונות פיסיים ונפשיים אלו עלולים להגביר את עוצמת הכאב.

מעשנים נמצאים בסיכון סטטיסטי גבוה יותר לסבול מכאבי גב ומכישלון ניתוחי עמוד-שדרה מאשר אלו שאינם מעשנים. הניסיון להפסיק לעשן יכול להיות מוצלח הרבה יותר בתמיכה ובליווי הצוות המקצועי של המרכז המתקדם לטיפול בכאבים.

מטופלים הסובלים מכאבים לאחר ניתוח בעמוד-השדרה צריכים לעבור הערכה מלאה בכדי לאתר את מקור הכאב, או את מחוללי הכאב. תהליך זה יכול לערב בדיקות, צילומי רנטגן, סריקות CT, EMG (בדיקות מוליכות עצבית בכדי לבחון את הנזק העצבי), ובדיקות נוספות.

אפשרויות טיפול

המטרה האוניברסאלית של כל טיפול היא הפחתת הכאב והגברת יכולת התפקוד, תוך הגברת השתתפות המטופל בחיים בבית ומחוצה לו.

לעיתים קרובות ניתנות תרופות לצורך הפחתת הכאב והדלקתיות, בכדי לעזור עם בעיות השינה, להפחית את עוויתות השרירים, ולשפר את הסיבולת הפיסית והמנטאלית.

טיפולים קונבנציונאליים נוספים כוללים:

  • פיסיותרפיה
  • ריפוי בעיסוק
  • זריקות
  • טיפול בגלי-רדיו
  • גירוי חוט-השדרה
  • טיפול התנהגותי

כמה מילים על תרופות אופיאטיות

תרופות מבוססות אופיואידים הינן תרופות נרקוטיות הניתנות לעיתים קרובות מדי כתרופות לטיפול בכאב. רופאים בעלי כוונות טובות, בעיקר רופאי משפחה, נותנים מרשמים לתרופות אופיאטיות שונות הכוללות תרופות כמו  Percocet (פרוקוסט), אוקסיקודון, מורפיום, קודאין, ליריקה (Lyrica), גאבאפנטין (Gabapentin), קארבאמזפין (carbamazepine), טגרטול (Tegretol) ואחרות. עשורים של מחקרים רפואיים מראים כי תרופות אלו אכן עוזרות לאנשים בתקופה הסמוכה מאוד לאחר הניתוח ובמספר מקרים ספציפיים אחרים. התופעה של מתן עודף מרשמים לתרופות אלו היא תופעה נפוצה בכל העולם, ועפ”י נתונים מהמרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בארה”ב, תופעה זו עומדת מאחורי מקרה מוות אחד בכל 19 דקות, מידע שהביא את ה-CDCלצאת בהצהרה כי העלייה במקרי מוות מסוג זה היא “משבר”, וכמו כן להוציא לאור קווים מנחים חדשים בכל הנוגע למרשם תרופות אופיאטיות, קווים מנחים אשר פורסמו בשנת 2015.

בישראל אנו מעריכים כי 3 אנשים בשבוע מתים עקב השימוש בתרופות אופיאטיות, עם 20,000 מכורים לאופיאטים – הרבה יותר מדי. לא נצפתה הקלה בכאב בשימוש באופיואידים לתקופות ארוכות, שכן הן תורמות לירידה בתפקוד, גורמות להתמכרות, ודורשות העלאה מתמדת במינון. ישנם מחקרים המצביעים על-כך שלאורך הזמן התרופות האופיאטיות אף מגבירות את תחושת הכאב.

כאשר טיפולים קונבנציונאליים לא מצליחים לעזור לי

המרכז המתקדם לטיפול בכאבים במודיעין עובד עם הרבה מטופלים הסובלים ממקרים מורכבים של FSSS, כולל מטופלים עם היסטוריה של ניתוחים רבים. הדגש העיקרי של הטיפול הוא מציאת הנתיב הטוב ביותר לשיקום, כמתואר למעלה. 

מטופלים רבים מצהירים כי השימוש בקנאביס רפואי העלים את הכאב מהסינדרום הפוסט-ניתוחי בעמוד השדרה. רישיון לקנאביס רפואי מהווה אפשרות טובה לאלו שהטיפול הקונבנציונאלי בסינדרום הכאב הנ”ל לא עזר להם. במרכז המתקדם לטיפול בכאבים במודיעין אנו יכולים לקבוע אילו מטופלים הסובלים מסינדרום הכאב הפוסט ניתוחי של עמוד השדרה עומדים בקריטריונים להגשת בקשה לרישיון לקנאביס רפואי. הוועדה לקנאביס רפואי של משרד הבריאות מבצעת את ההחלטות הסופיות וקובעת אלו מטופלים יקבלו את הרישיון לקנאביס רפואי בהתאם לרגולציות שלהם.

למידע נוסף על קנאביס רפואי לחצו כאן.

קראו אודות ד"ר חיים משה אדהאן מומחה בשיקום מכאב

“עלינו להיות צנועים. לא בכל המקרים אפשר לסלק את הכאב במאת האחוזים. אני מספק כלים להתמודדות עם המצב, ולמרות הכאב אפשר להעלות את רמת התפקוד היומיומי בכדי לשמור על איכות חיים נאותה”.

“אחרי שהמטופלים ניסו כבר הכל וכלום לא עזר להם הם מגיעים אלי. אני התחנה האחרונה”, אומר ד”ר אדהאן.

חייגו 24 שעות ביממה ☏ 053-995-6152 או לחצו כאן לקביעת תור כעת!

Scroll to Top
popup img

לחיילים שנפצעו במלחמת חרבות ברזל
הביקור הראשון חינם
השאירו פרטים
* חברי קופת החולים כללית מושלם משלמים 150 שח בלבד השתתפות

הסדרי חנייה וחניונים במרכז העיר

עיריית מודיעין מכבים רעות מזמינה אתכם תושבים ומבקרים לבלות

דילוג לתוכן